fbpx

Yrityksen verkkonäkyvyys – lue vinkit!

Onko yrityksesi verkkonäkyvyys kunnossa? Löytyykö yrityksesi jo verkosta? Jos työskentelet verkkokaupan parissa, niin tietysti löytyy. Entä kivijalkaliikkeet ja palveluyritykset? Suurin osa ihmisistä ja yrityksistä on jo internetissä, mutta edelleen on yrityksiä, joiden näkyvyys ei sinne ulotu.

Jos yrityksesi ei löydy verkosta, millä tavoin asiakkaat löytävät luoksesi? Kulkeeko tieto puskaradion kautta asiakkaalta toiselle, suositusten kautta? Vai ovatko asiakkaasi vakioasiakkaita jo vuosien takaa? Sijaitseeko yrityksesi paikalla, jossa ohikulkijoiden on helppo se huomata ja poiketa heräteostoksille?

Mitkä ovat pääasialliset markkinointikanavasi, ellei yrityksesi markkinoi verkossa? Maksatko mainonnasta lehdissä, televisiossa tai radiossa? Painatatko esitteitä suoramainontaan?

Miksi verkkonäkyvyys on tärkeää?

Maailma jatkaa digitalisoitumistaan koko ajan. Siksi erilaiset digitaaliset työvälineet ja markkinointikanavat tulevat koko ajan entistä tärkeämmäksi. Myös viimeisen vuoden ajan vallinnut poikkeustilanne maailmassa on osoittanut, että yrityksen on hyvä pystyä tarvittaessa muuttamaan toimintatapojaan nopeallakin tahdilla. Etäyhteyksin tehtävä työ on noussut hyvin merkittävään rooliin mm. palvelujen tarjonnassa.

Mietitäänpä, miten nykypäivän asiakas löytää esimerkiksi etsimänsä palvelualan yrityksen. Muutamia vuosikymmeniä sitten asiakas otti puhelinluettelon käteensä ja alkoi selata keltaisia sivuja. Nykyään hän avaa internetin ja etsii hakukoneella haluamaansa palvelua. Seuraavaksi hän mitä luultavimmin tekee vertailua, mistä yrityksestä hänen kannattaa etsimänsä palvelu ostaa.

Myös heräteostoja tehdään nykyään verkosta. Potentiaaliset asiakkaat kuluttavat aikaansa internetissä, mm. sosiaalisessa mediassa. Mainoksia ja ilmoituksia tulee vastaan jatkuvasti ja ne voivat herättää ostohalun tai kiinnostuksen.

Verkkokanavissa markkinoiminen antaa mahdollisuuden tavoittaa paljon laajemman yleisön, kuin perinteisissä markkinointikanavissa (lehdet, radio, televisio, suoramainonta). Verkkomarkkinointi voi tulla myös huomattavasti edullisemmaksi, se voi olla jopa ilmaista.

Seuraavaksi esittelen pääpiirteittäin kolme hyvää tapaa, miten verkkonäkyvyys voidaan saavuttaa.

1. Oma verkkosivu

Oma verkkosivu on helppo kanava saavuttaa näkyvyyttä verkossa. Verkkosivuston voi rakentaa täysin oman brändin mukaiseksi niin ulkoasultaan kuin sisällöltään, eikä se vaadi jatkuvaa työtä päivitysten ja vuorovaikutuksen ylläpitämiseksi.

Jos et tarvitse sivustollesi muuta, kuin kuvauksen yrityksestäsi ja sen tarjoamista tuotteista tai palveluista, sekä yhteystiedot, voi yksisivuinen kotisivu riittää. Tällainen pieni verkkosivu tarvitsee päivityksiä silloin tällöin, jotta sivu toimii oikein ja hakukoneet ymmärtävät sivun olevan ajanmukainen.

Jos taas haluat eritellä tuotteitasi tai palveluitasi eri sivuille, kertoa yrityksestäsi tarinan, kirjoittaa blogia tai koota kuvapankkia, tarvitset laajemman kokonaisuuden. Ohjelmapäivitykset ja mahdollisen blogin kirjoittaminen säännöllisesti riittää sivuston ylläpitämiseksi.

Verkkosivuston voi tehdä edullisesti itse, mutta siihen kannattaa perehtyä hyvin ennen työhön ryhtymistä. Internetistä löytyy mm. paljon opasvideoita eri alustoille. Myös hakukoneoptimoinnista ja markkinointitekstin kirjoittamisesta on hyvä olla ainakin perusteet hallussa.

Osa verkkosivujen tarjoajista on ilmaisia, osa tarjoaa maksullisia kokonaisuuksia. Vähintäänkin omaan domainiin (verkkosivun tunnukseen) sekä webhotelliin (palvelimen ylläpitäjään) kannattaa ehdottomasti sijoittaa.

Mikäli sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta tai kiinnostusta verkkosivun rakentamiseksi, suosittelen ostamaan valmiin ”avaimet käteen” -paketin ammattilaiselta. Kannattaa myös keskustella sivun rakentajan kanssa, olisiko itselläsi mahdollista hoitaa verkkosivun päivitykset jatkossa, vai ostatko myös ylläpitopaketin samalta ammattilaiselta.

2. Sosiaalinen media

Somekanavia on paljon erilaisia.

Sosiaalisen median kanavia on olemassa jo monenlaisia ja ne painottavat erilaisia vuorovaikutustapoja. Yrityksen ei ole tarpeen näkyä niissä kaikissa, vaan kannattaa etsiä juuri ne kanavat, joilla on suurin hyöty juuri sinun yrityksellesi.

Mieti ensin, missä kanavissa oma kohderyhmäsi on, ja millaista markkinointia haluat heille kohdistaa. Valitse sitten kaksi tai kolme kanavaa, jossa haluat yrityksesi näkyvän. Kannattaa valita yksi pääkanava, johon keskityt, ja siihen rinnalle tueksi yksi tai kaksi kanavaa.

Yksi kanava voi olla riittävä markkinoinnin kannalta, mutta sosiaalisen median muutoksiin on hyvä varautua. Jos valitsemasi pääkanava lopettaakin toimintansa, yritykselläsi on tukena toinen kanava, jossa jatkaa markkinointia. Yhden kanavan varassa voit tipahtaa ns. tyhjän päälle ja joutua aloittamaan uuden kanavan kehittäminen ja seuraajien kerääminen aivan alusta.

Liian monta kanavaa puolestaan johtaa helposti siihen, että päivitetään jokaista joskus, tai osa kanavista jää kokonaan huomiotta. Pelkkä kanavan olemassa olo ei riitä, vaan siellä täytyy olla aktiivinen säännöllisesti.

Sosiaalisen median kanavat perustuvat vuorovaikutukseen käyttäjien kesken. Somessa täytyy siis olla aktiivisesti läsnä ja keskustella seuraajien kanssa. Some vaatii siis enemmän aikaa ja työtä kuin verkkosivusto.

3. Verkkonäkyvyys hakukoneissa

Suomessa ylivoimaisesti eniten käytetty hakukone on Google ja siksi siihen kannattaa mielestäni keskittyä. Helpoiten saat yrityksesi näkymään Googlessa ottamalla käyttöön ilmaisen Google My Business -tilin. Yrityksesi profiiliin voit helposti lisätä kuvauksen yrityksestäsi ja tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Sinne saat myös yhteydenotto- ja arvostelumahdollisuudet, kuvia, videoita, julkaisuja ja mainoksia. Google My Business -profiili näyttää Google-haussa myös kartan yrityksesi sijainnista, mikäli syötät sinne käyntiosoitteesi. Kätevää, eikö totta?


Riittääkö pelkkä verkossa oleminen? Millä saadaan verkkonäkyvyys nousemaan?

Ennen kuin yrityksesi voi nousta orgaanisissa hakutuloksissa näkyviin, täytyy kuitenkin miettiä sivun hakukoneoptimointia (SEO). Internetistä löytyy sekä ilmaisia että maksullisia oppaita ja kursseja hakukoneoptimointiin. Pääsääntöisesti maksullisten kurssien sisältö on laajempaa ja menee syvemmälle aiheeseen. Perusteet löytyvät myös ilmaisista oppaista. Hakukoneoptimoinnin voi myös ostaa valmiina pakettina ammattilaiselta.

Valitsetpa sitten minkä tahansa reitin verkkonäkyvyyden ylläpitoon, ainakin nämä kolme asiaa:

1. Laadi lista asiakkaiden käyttämistä hakusanoista

Tee hakusanatutkimusta. Etsi juuri ne hakusanat ja -lauseet, joilla asiakkaasi etsivät tuotteitasi ja palveluitasi. Muista, että itse alan ammattilaisena käytät luultavasti erilaisia termejä, kuin asiakkaasi. Laadi noin 30 hakusanan lista itsellesi talteen.

Hakusanatutkimuksen voit ostaa myös valmiina palveluna.

2. Käytä valitsemiasi hakusanoja sivuillasi

Kun olet laatinut hyvän listan asiakkaidesi käyttämistä hakusanoista, kirjoita niitä sanoja sivuillesi!

Käytä valitsemiasi hakusanoja säännöllisesti teksteissäsi, niin sosiaalisessa mediassa kuin verkkosivuillasi. Käytä niitä otsikoissa ja leipäteksteissä. Kohtuus kuitenkin tässäkin; tarkoitus ei ole viljellä valitsemiasi hakusanoja aivan joka väliin. Laadi tekstit aina niin, että niitä on luonteva lukea.

3. Ole aktiivinen

Ennen kaikkea, ole aktiivinen! Pidä huoli, että yrityksesi tiedot ovat aina ajantasalla kaikissa verkkosivuissasi. Ja varmista säännöllisesti, että sivut toimivat.

Varsinkin, jos valitset näkyä sosiaalisessa mediassa, ole vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa. Päivitä julkaisuja sivuillesi, aktivoi yleisöäsi reagoimaan julkaisuihisi, vastaa saamiisi kommentteihin, ja kommentoi myös muiden julkaisuja. Aktiivisella otteella somesivusi saa näkyvyyttä ja jää potentiaalisten asiakkaiden mieliin.


Onko yrityksesi verkkonäkyvyys siis kunnossa? Jäikö jokin asia mietityttämään? Jätä viesti alla olevalla lomakkeella, tai yhteystieto-sivuni kautta, niin sovitaan sinulle aika maksuttomaan tutustumispuheluun!

Jätä kommentti