Tiedäthän, että sinulla on brändi? Että meillä ihan jokaisella on brändi? Aina sitä ei ole tietoisesti suunniteltu ja rakennettu, mutta silti se jokaisella on.
Brändi on kaikki se, mitä muut ihmiset meistä näkevät ja miten he meidät kokevat. Se on myös kaikkea sitä, miten muut ihmiset meistä puhuvat, kun emme ole paikalla. Brändi on se mielikuva, jonka toiset ihmiset meistä muodostavat. Tietoisella brändin kehittämisellä voimme vaikuttaa siihen, millaiseksi meidät koetaan, millaisena meidät nähdään ja millaisia muistijälkiä jätämme muille ihmisille.
Aivan liian usein brändin kehitystyö mielletään brändin ulkoasun muokkaamiseksi. Toki se voi olla sitäkin, mutta ulkoasun muokkaaminen ei riitä, jos brändin ydin ei loista riittävän kirkkaasti! Brändi ei ole vain se ulkoasu, jolla olet esillä. Se ei ole vain logo, värit, fontit ja kuvat, joita käytät. Eikä äänensävy, jolla puhut ja kirjoitat.
Brändi lähtee aina siitä, kuka olet, miksi olet, mitä haluat saavuttaa ja millä tavoin. Sinun tarinasi ja sinun arvosi muodostavat brändisi kivijalan. Jos brändisi ydin ei loista riittävän kirkkaana sinulle itsellesi, kuinka se voisi tehdä sitä muille?
Miksi siis et kehittäisi brändiäsi hallitusti? Tästä artikkelista löydät viisi vinkkiä loistavan brändin kirkastamiseen!
Anna brändisi loistaa näiden vinkkien avulla!
- Tärkein kysymys, johon sinun täytyy kirkastaa itsellesi vastaus, on ”Miksi?” – Miksi yrityksesi on olemassa? Miksi teet sitä, mitä teet? Mikä on se perimmäinen syy? Tässä yleensä kiteytyvät myös sinun ja yrityksesi arvot, visio ja missio. Kirjoita vastaus itsellesi muistiin.
- Sinulla ja yritykselläsi on tarina. Kerro se myös muille! – Kirjoita tarinasi houkuttelevaksi (tai anna jonkun muun kirjoittaa). Luo tarinallesi kiinnostusta herättävä otsikko. Kerro, mistä olet lähtenyt liikkeelle, kuinka olet edennyt matkallasi, mihin olet päätynyt ja kuinka sekä ketä olet auttamassa ja miten. Jos olet kokenut matkallasi kompastuskiviä tai käännekohtia, kerro myös ne kiinnostavasti. Muista myös tuoda tarinassasi esille se ”miksi”, jonka äsken sanoitit itsellesi.
- Luo brändillesi erottuva ja itsensä näköinen ulkoasu! – Valitse sellaiset elementit, värit ja fontit, joiden kanssa sinulla on hyvä olla ja jotka tukevat omia tavoitteitasi. Pyri erottumaan massasta eri elementtien avulla. Tähtää siihen, että brändisi ulkoasu kuvastaa brändisi sisintä, sen arvoja ja sitä, millaisena haluat jäädä ihmisten mieliin.
- Laadi riittävän kattava brändimanuaali! – Brändimanuaali toimii selkeänä ohjenuorana lähes koko liiketoiminnassasi. Se auttaa tuottamaan säännöllistä ja yhtenäistä markkinointiviestintää sekä muistuttaa sinua siitä, ketä haluat tavoitella, missä kanavissa ja millä tavoin. Brändimanuaali toimii myös loistavana perehdyttämismateriaalina, kun saat mukaasi uusia työntekijöitä tai yhteistyökumppaneita.
- Muista hoitaa myös seuranta! – Brändimanuaaleissa harvoin näkyy seuranta-osiota, mutta itse haluan sen sinne sisällyttää. Seurannan avulla pysyt selvillä siitä, näyttäytyykö brändi niin loistavana kuin haluaisit sen näyttäytyvän. Se kertoo sinulle, milloin kuljet oikeaan suuntaan ja milloin on tarve tehdä muutoksia suunnitelmiin.
Ja vielä yksi bonusvinkki ”kaupan päälle”: Anna brändisi näkyä ja kuulua! Hyödynnä somen voimaa näkyvyyden saavuttamiseksi. Huolehdi, että verkkosivusi löytyvät helposti. Liiku ja juttele ihmisten kanssa, verkostoidu. Ole esillä! Brändin tietoisessa kehittämisessä ja kirkastamisessa on kovasti työtä. Luota itseesi ja brändiisi. Päästä brändisi valloilleen!
Oma tarinani
Olin itse aiemmin siinä tilanteessa, että markkinoinnin ammattilaisena ja visualistina oma brändini oli minulle hyvin selkeä, mutta yksinyrittäjänä kaikki oli tallennettu vain omien korvieni väliin.
Tietäähän sen, että vaikka suunta on selvä, mutta rajat puuttuvat, on autokin hankalampi pitää tiellä. Eikö totta? Auto saattaa poukkoilla siellä täällä reunojen yli, koukata hieman sieltä ja pikkuisen tuolta. Samaa teki myös oma markkinointini, kun ei minulla ollut brändistäni mustaa valkoisella.
Kun vihdoin päätin purkaa korvieni väliseltä kovalevyltä kaiken brändiini liittyvän paperille ja laatia yritykselleni oikean brändimanuaalin, on markkinoinnin suunnittelu ja toteutuskin paljon sujuvampaa ja tehokkaampaa!
Ja mikä parasta, voin aina palata brändimanuaaliini ja tarkistaa, että varmasti kuljen oikeaa tietä!
Loistava brändi -verkkovalmennus
Olen siis itse kokenut sen, että vaikka oma brändini näytti ulospäin siltä, miltä halusinkin sen näyttävän, ei se kuitenkaan tuntunut aivan minulta. Koin haastavaksi tavoittaa unelma-asiakkaitani ja tuoda esille juuri sitä viestiä, jota halusin. Ehkä en osannut sanoittaa sitä viestiä riittävän selkeästi.
Omasta kokemuksestani tiedän, että kun brändin ytimen saa kirkastettua itselleen, alkaa moni muukin asia selkeytyä. Tätä taitoa haluan opettaa muillekin!
Kehitin Loistava brändi -verkkovalmennuksen auttamaan sinua kirkastamaan oman brändisi ydin ja hiomaan siitä upea timantti, joka loistaa niin sinulle kuin unelma-asiakkaallesi!
Ei siis enää sillisalaattimarkkinointia, vaan sujuvaa ja tehokasta liiketoimintaa Loistava brändi -verkkovalmennuksen avulla! Valmennuksessa pääset rakentamaan itsellesi tiiviin, mutta kattavan brändimanuaalin, joka toimii selkeänä ohjenuorana koko liiketoiminnallesi. Matkallasi kohti loistavaa brändiä on tukenasi opiskelukavereidesi vertaistuki sekä markkinointi- ja brändivalmentajan ammattitaito. Et siis jää yksin, vaan tehdään yhdessä tarinasi näkyväksi!
Lue lisää Loistava brändi -verkkovalmennuksesta tästä ja tule mukaan seuraavaan ryhmään!