fbpx

Hashtag – mikä se on ja kuinka käytät sitä oikein sosiaalisessa mediassa?

Tiedäthän, mikä on hashtag? Se risuaidalla varustettu sana sosiaalisen median julkaisussa? Varmasti olet nähnyt niitä. Luultavasti olet käyttänyt niitä itsekin. Haluatko tietää, milloin hashtageja kannattaa käyttää ja kuinka hyödynnät niitä mahdollisimman tehokkaasti?

Hashtag = hakusana

Yksinkertaisesti sanottuna hashtag on sosiaalisessa mediassa käytettävä hakusana. Toisin sanoen siis ne sanat, joilla sinun kohdeyleisösi löytää sinut! Käytä siis sellaisia hakusanoja, joita myös yleisösi käyttää ja jotka liittyvät sinun profiiliisi ja julkaisuusi.

Usein näkee hashtageja käytettävän ihan vain huvin vuoksi, kun halutaan korostaa muun tekstin seasta esimerkiksi jotain hauskaa tai ironista lausahdusta. Tämähän ei ole hashtagien tarkoitus. Toki korostamiseen tarkoitettuja hashtageja saa käyttää, kunhan ymmärtää, että #einiitäkukaankäytä!

Miten hashtagit toimivat eri somekanavissa?

Keskityn tässä nyt niihin kanaviin, jotka ovat eniten käytettyjä oman asiakaskuntani keskuudessa. Ja joita käytän itsekin eniten. Nämä kanavat ovat Instagram, Facebook sekä LinkedIn.

Instagramissa hashtagit ovat hyvin tärkeitä julkaisujen näkyvyyden kannalta. Hakutoiminto ei löydä haluamiasi hakusanoja suoraan tekstistä, vaan ainoastaan hashtagiksi merkityt sanat. Aiemmin on ollut voimassa ohjeistus, ettei Instagramissa kannata säästellä hashtageja, vaan voit huolettaa käyttää niitä vaikkapa 10-30 jokaisessa julkaisussasi.

Intagramin uusin ohjeistus (9/2021) kertoo, että Instagram suosittelee käytettäväksi 3-5 hyvin relevanttia hakusanaa, jotka olisi hyvä sijoittaa suoraan kuvatekstiin. Itselläni on tämä suositus kokeilussa omilla tileilläni ja tulen kertomaan huomioistani myöhemmin Instagram-tililläni.

Instagramissa voit myös itse seurata sinua kiinnostavia hakusanoja! Näin sinulla on mahdollisuus saada etusivullesi vielä enemmän sinua kiinnostavaa sisältöä ja löydät varmasti useita uusia Instagram-tilejä seurattavaksi.

Facebookin hakutoiminto löytää sanoja myös leipätekstistä ilman #-merkintää. Facebookissa ei siis ole perusteltua käyttää hashtageja. Voi jopa olla, että liian monen hashtagin käyttäminen voi laskea julkaisun näkyvyyttä! Yksi tai kaksi hashtagia Facebook-julkaisussa on kuitenkin ihan OK. Varsinkin, jos haluat sitoa julkaisusi johonkin tiettyyn tapahtumaan, paikkaan tai kokoelmaan.

LinkedIn sijoittuu hashtagien käytössä Instagramin ja Facebookin väliin. LinkedIn on enemmän ammatillinen kanava, joten siellä hashtagitkin ovat enemmän liiketoimintaan ja työhön liittyviä. Määrällisesti noin viisi hashtagia julkaisussa on sopivasti.

Kuinka valitset oikeat hashtagit?

Ihan ensimmäisenä mieti, kenet haluat julkaisullasi tavoittaa. Tavoitteletko asiakkaitasi vai kollegoitasi ja muita alan toimijoita? Millaisia hakusanoja kohdeyleisösi ja ihanneasiakkaasi käyttäisi etsiessään tuotettasi tai palveluasi?

Hashtagien valinnassa auttaa kohdeyleisösi kuunteleminen, millaista kieltä he käyttävät puhuessaan yrityksestäsi? Mieti myös muita yksityiskohtia, kuten kieltä. Jos yleisösi on pääsääntöisesti suomenkielistä, kannattaako julkaisuissa käyttää yksinomaan englanninkielisiä hakusanoja? Tai onko ammattijargonin käyttäminen perusteltua? Ketä tavoitat oman alasi ammattitermeillä?

Muista huolehtia, että käyttämäsi hashtagit kuvaavat yritystäsi ja julkaisusi sisältöä. Tällöin yleisön mielenkiinto pysyy paremmin yllä ja he jäävät helposti selaamaan muitakin julkaisujasi. Näin yleisön sitoutuvuus kasvaa.

Hakutuloksissa näkyminen on tavallaan kilpajuoksua: kuka onnistuu näkymään tietyllä hakusanalla oikeaan aikaan. Mitä enemmän ja nopeammin tavoitat kohdeyleisöäsi, sitä helpommin julkaisusi pysyy kisan kärjessä!

Tarkista aina, että käyttämiäsi hakusanoja on käytetty riittävästi! Satoja, muutamia tuhansiakin hakutuloksia on hyvä määrä. Tällaisilla hakusanoilla yleisösi etsii sinua ja sinulla on vielä mahdollisuus erottua muiden julkaisujen joukosta ja pysyä näkyvillä.

Houkuttelisiko sinua käyttää sellaisia hakusanoja, joilla löytyy satoja tuhansia, tai jopa miljoonia hakutuloksia? En suosittele. Näin kilpailluilla hakusanoilla on hyvin todennäköistä, että julkaisusi hukkuu muiden kilpailijoiden virtaan.

Laadi hakusanalista valmiiksi

Tuntuuko hankalalta ja aikaa vievältä miettiä sopivia hakusanoja jokaisen julkaisusi yhteydessä? Laadi valmis lista sopivia hakusanoja!

Etsi ainakin 30 hashtagia, jotka kuvaavat yritystäsi, toimintaasi, tuotteitasi ja palveluitasi ja kirjoita ne muistiin. Valmiilta listalta on helppo valita oikeat hakusanat aina, kun suunnittelet julkaisuja.

Valmiiksi laadittu lista ei tietenkään tarkoita sitä, ettet saisi koskaan poiketa listasta. Välillä on hyvä lisätä myös muita sopivia hashtageja tai muokata sanamuotoja ja hashtagien järjestystä. Missään nimessä ei kannata jokaiseen postaukseen kopioida samaa listaa, sillä se voidaan tulkita roskapostiksi. Tämä saattaa aiheuttaa näkyvyyden laskua tai jopa tilin joutumisen ”jäähylle”.


Näillä vinkeillä pääsee hyvin eteenpäin sopivien hashtagien valinnassa. Olisi mukava kuulla, oliko tämä kaikki sinulle jo aivan tuttua asiaa, vai heräsikö sinulla jotain uusia oivalluksia?

Jätä kommentti tähän artikkeliin, tai ota yhteyttä suoraan minuun!

Jätä kommentti