Kiinnostava Facebook-postaus – 5 vinkkiä!

Internetin syövereistä löytyy varmasti jo lukuisia ohjeistuksia, miten koostetaan tehokas ja kiinnostava Facebook-postaus. Minäkin olen niitä lukenut. Oman kokemukseni pohjalta kerron sinulle nyt lyhyesti omat vinkkini, miten Facebook-postauksesta saadaan huomiota ja kiinnostusta herättävä. Esimerkkikuvina käytän työharjoittelupaikalleni Metkatuotteelle tuottamiani Facebook-postauksia.

Lähtökohtaisesti pohjaan nämä vinkit Facebookin yritystilin hallintaan, mutta aivan yhtä hyvin nämä toimivat henkilökohtaisillakin tileillä. En halua kertoa sinulle liian tarkkaan, mitä sinun täytyy tehdä, vaan haluan jättää hieman pohdittavaakin näiden vinkkieni perusteella. Siksi kuvailen nämä vinkit vain pääpiirteittäin. Avaan näitä tarkemmin myöhemmissä artikkeleissani.

Ennen kuin siirryn lupaamiini vinkkeihin, haluaisin kertoa oleellisen syyn, miksi yritystilin postausten tehokkuus ei ole verrattavissa henkilötilin tehokkuuteen. Tiesitkö, että Facebookin algoritmit rajoittavat yritystilin näkyvyyttä enemmän kuin henkilötilin? Aktiivisen yritystilin postaukset näkyvät Facebookin uutisvirrassa vain alle 10%:lle sivun seuraajista. Siksi on tärkeää panostaa yritystilin julkaisujen tehokkuuteenkin eri tavalla.

1. Käytä kuvia! – Hyvä Facebook-postaus herättää tunteita.

Kuvat kiinnittävät huomiota. Ihmiset selaavat Facebookia usein nopeasti läpi ja postauksella täytyy kyetä herättämään katsojan huomio parissa sekunnissa. Pelkät tekstipostaukset yleensä vain vilahtavat silmien ohi, jolloin niiden huomioarvo jää vähäiseksi. Facebook-postaus, jossa on katsojaa kiinnostava kuva, saa ihmisen pysäyttämään siihen katseensa, edes hetkeksi. Yleensä se hetki riittää.

Ei kuitenkaan riitä, että postauksessa on joku kuva. Kuvan täytyy myös olla oikeanlainen. Sen täytyy kertoa jotain yrityksestä julkaisun takana; sen täytyy sopia yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja arvoihin. Lisäksi kuvan olisi hyvä tarjota katsojalle jotain lisäarvoa! Se voisi esimerkiksi tarjota katsojalle ratkaisun johonkin ongelmaan ja herättää katsojassa tunteita.

2. Näytä ihmisiä ja aitoja tilanteita!

Ihmiset ja aidot tilanteet herättävät katsojan mielenkiinnon. On aina kiinnostavaa nähdä, kuka on se henkilö Facebook-sivun takana ja millaisessa ympäristössä hän toimii. Näin saadaan luotua mielikuvaa ihmislähtöisestä ja helposti lähestyttävästä yrityksestä.

Facebook-postaus, jossa näkyy vain tuotteita tai kuva myymälän sisätiloista, jää helposti tylsän persoonattomaksi. Kun kuvaan tai kuvattavaan tilaan lisätään ihminen, julkaisun lukijan on helpompi samaistua kuvan tilanteeseen ja kokea pääsevänsä mukaan. Persoonallisuus ja ihmislähtöisyys on se, mikä myy.

3. Pidä teksti napakkana!

Kuvan lisäksi tehokkaassa Facebook-postauksessa täytyy olla tekstiä, joka kertoo sen, mitä kuvalla halutaan sanoa. Muista kuitenkin pitää teksti lyhyenä ja selkeänä, ja kerro asiasi aina omin sanoin. Facebookin tarkoitus on jakaa tietoa nopeasti ja ennen kaikkea tehokkaasti. Liian pitkät tekstit yrityksen postauksissa ovat vaikeasti ja hitaasti luettavissa.

Jos haluat sisällyttää Facebook-julkaisuun pidemmän tekstin, hyvä tapa olisi esimerkiksi kirjoittaa blogiartikkeli ja jakaa se Facebook-sivulle. Tällöin voit kirjoittaa blogijaon yhteyteen lyhyen, napakan tekstin, jossa kerrot tärkeimmän kohdan artikkelisi sisällöstä.

Tekstiä voi sisällyttää myös kuvaan erilaisilla graafisilla suunnittelu- tai kuvankäsittelyohjelmilla. Itse suosin Canvaa, verkosta löytyvää graafista suunnitteluohjelmaa.

Aiemmin Facebookin algoritmit sanelivat, ettei mainostettavissa kuvissa saa olla tekstiä enempää kuin 20% kuvan pinta-alasta. Tämä sääntö on poistunut, mutta silti algoritmit rajaavat kuvan näkyvyyttä, mikäli kuvaan on sijoitettu paljon tekstiä. Kohtuus siis tässäkin.

4. Järjestele teksti oikein, jotta Facebook-postaus on helppolukuinen!

Olet varmaankin huomannut, että Facebook-julkaisussa näkyy tekstiä vain muutama rivi, jonka jälkeen täytyy klikata lopputeksti esille ”Lue lisää” -painikkeella. Siksipä kirjoitetun sisällön tärkein sanoma täytyy löytyä jo tekstin ensimmäisiltä riveiltä. Luo tekstin alkuun huokutin, joka saa katsojan klikkaamaan lopunkin tekstin näkyville!

Tekstin loppupäähän on usein paikallaan kirjoittaa lukijalle toimintakehote. Pyydä lukijaa kommentoimaan vastaus kysymykseen tai luo hänelle tarve avata liittämäsi linkki. Kommenteilla, tykkäyksillä ja jaoilla voit saada julkaisullesi laajempaa näkyvyyttä. Linkeillä puolestaan voit saada lisää kävijäliikennettä verkkokauppaasi tai blogiisi.

Tässäkin täytyy muistaa miettiä, milloin linkittäminen kannattaa. Facebook ei halua ohjata käyttäjiään ulos, joten algoritmit voivat rajoittaa sellaisen julkaisun näkyvyyttä, jossa on Facebookin ulkopuolelle ohjaava linkki.

Jos käytät Facebook-postauksessasi linkkiä, mieti, onko kyseinen tekstilinkki oleellinen lukijakokemuksen kannalta. Jos haluat saada lukijan klikkaamaan tekstilinkkiä, sijoita se näkyvälle paikalle. Mutta jos linkkaat julkaisuusi esimerkiksi blogiartikkelin tai Youtube-videon, jonka esikatselu näkyy julkaisussasi kuvan sijaan, sijoita tekstilinkki vasta aivan julkaisun loppuun.

5. Anna lukijoille ratkaisuja ongelmiin!

Yritys myy aina jotain. Joko konkreettisia tuotteita tai omaa osaamistaan palveluina. Asiakaslähtöisessä myymisessä on aina kyse asiakkaan tarpeen täyttämisestä. Tokikaan asiakas ei aina välttämättä ole tietoinen tarpeestaan vaan asiakaspalvelijan täytyy se tarve tuoda esille. Yrityksen Facebook-markkinointi on aina asiakaspalvelua ja siinä on myös kyse asiakkaiden tarpeisiin vastaamisesta.

Facebook-kampanjaa suunnitellessa kannattaa miettiä, mikä on se tarve, johon haluat juuri tällä kampanjalla tai postauksella tuoda ratkaisun. Tarve voi olla esimerkiksi yrityksen markkinointipalveluiden ulkoistaminen tai personal trainerin laatima treeniohjelma. Tarve voi myös olla joululahjan hankkiminen puolisolle tai keittiökoneen hankinta vanhan tilalle.

Tarpeen täyttämiseen tähtäävä Facebook-postaus ei tietenkään tarvitse olla aina tuotemainos. Joskus on paikallaan mainostaa tiettyä tuotetta tai palvelua, uutuustuotteita tai alennuskampanjoita. Muista myös julkaista ns. fiilispostauksia, joissa kerrot esimerkiksi juuri sisään tulleesta uutuustuotteiden lähetyksestä, myymälän mukavasta joulutunnelmasta tai positiivisista asiakaspalautteista.

Optimaalinen suhde julkaisuissa on 80% informatiivisia tai fiilisjulkaisuja ja loput 20% mainosjulkaisuja.

Asiakkaalla voi olla tarve käydä ostoksilla normaalista aukioloajasta poiketen.

Näiden viiden vinkin pohjilta on hyvä lähteä pohtimaan, mikä olisi sopiva tyyli omalle yrityksellesi. Ja minkä tyyliset postaukset tavoittaisivat juuri sinun asiakaskuntaasi tehokkaimmin. Muista huomioda myös lukijoiden aktivoiminen erilaisten toimintakehotteiden kautta, niin saat lisänäkyvyyttä julkaisuillesi. Ja myös uusia seuraajia sivuillesi.

Tulevissa artikkeleissani aion paneutua tarkemmin sekä visuaalisen että tekstimuotoisen sisällön tuottamiseen Facebookiin. Pysythän kuulolla!

Jätä kommentti