Kuvat ovat Facebookin uutisvirrassa todella tärkeässä asemassa, kuten olen aiemmin kirjoittanut artikkelissani Kuvat Facebook-julkaisuissa lisäävät kiinnostavuutta. Hyvät kuvat kiinnittävät katsojan huomion, herättävät hänessä tunteita ja saavat hänet pysähtymään julkaisusi kohdalla. Kuvien lisäksi Facebook-julkaisut tarvitsevat selkeän, napakan tekstin. Kuvaan sijoitettua tekstiä kutsutaan kuvatekstiksi ja kuvan yhteyteen tekstikenttään kirjoitettu teksti on leipätekstiä. Tässä artikkelissa kerron vinkkejä siihen, millainen on hyvä leipäteksti Facebook-julkaisussa.
1. Kerro sanoin se, mitä haluat kuvallasi ilmaista
Olet ehkä jo valinnut julkaisuusi hyvän, mielenkiintoisen kuvan. Seuraavaksi kerrot leipätekstissä sen, mitä haluat valitsemallasi kuvalla sanoa. Vaihtoehtoisesti voit ensin kirjoittaa haluamasi sanoman ja sitten valita tekstiin sopivan kuvan. Molemmat tavat ovat hyviä.
Valitsemasi kuva pysäyttää katsojan huomion, mutta ei välttämättä kerro katsojalle viestiäsi samoin kuin itse sen ymmärrät. Siksi viesti täytyy avata leipätekstissä. Kerro haluamasi viesti selkeästi ja lyhyesti. Anna lukijalle jotain lisäarvoa ja ajateltavaa. Kannusta lukijaa reagoimaan julkaisuusi. Huolehdi siitä, että kuvasi ja tekstisi muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden ja tukevat toisiaan.
2. Pidä leipäteksti napakkana ja selkeänä
Kirjoita haluamasi viesti leipätekstiin selkeästi ja napakasti. Pidä teksti tiiviinä ja spesifinä, jotta se jaksetaan lukea.
Jos kohderyhmäsi on tarkkaan rajattu ja pieni, ja tavoittelet juuri tietystä tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita henkilöitä, voi olla perusteltua kirjoittaa pidempi teksti. Tällöin voit kirjoittaa esimerkiksi ohjeistuksen tuotteen käyttöön tai opastaa haluamassasi toiminnossa (vaikka vinkkejä henkilöbrändin rakentamiseen). Kuitenkin pidempikin teksti on hyvä pitää tarkkaan rajattuna ja kertoa juuri käsiteltävästä asiasta. Ei kannata lisäillä tekstiin huomautuksia aiheen ulkopuolelta, jotta teksti ei pitenisi turhaan.
Jos julkaisullasi on hieman laajempi tavoite, kuten viihdyttää lukijoita, kerätä lisää seuraajia ja reagointeja tai saada itsellesi tietoa käyttäjäkokemuksista, kannattaa julkaisuun kirjoittaa lyhyempi leipäteksti. Tällöin lukijat eivät etsi tarkkaa tietoa ja vinkkejä, vaan ennemminkin ajankulua ja inspiraatioita. Lyhyt ja mielenkiintoinen teksti luetaan helpommin, kuin pitkä asiateksti.
3. Järjestele leipäteksti niin, että kiinnostus pysyy yllä
Aloita leipäteksti aina hyvällä otsikolla, joka herättää katsojan mielenkiinnon. Uutisvirrassa ohi menevästä postauksesta on näkyvillä useimmiten vain muutama ensimmäinen rivi ja lopputeksti täytyy klikata näkyviin ”Lue lisää” -painikkeesta. Tekstin ensimmäisillä riveillä täytyy siis olla jotain niin kiinnostavaa, että se saa lukijan klikkaamaan lopputekstin auki.
Tarinan kerronnan muotoilu toimii Facebook-julkaisussakin. Kirjoita koukuttava alku, mielenkiintoinen sisältö, ja loppuun vielä hyvä yhteenveto tai toimintakehoite. Tätä kaavaa on hyvä hyödyntää sekä lyhyissä että pitkissä teksteissä.
4. Kerro omin sanoin, älä käytä suoria lainauksia
Facebook-julkaisun leipäteksti kannattaa aina muotoilla omin sanoin ja tekijänoikeudet huomioiden. Jos lainaat toisen kirjoittajan tekstiä, muista kohdistaa lähdeviitteet oikein. Tekijänoikeuksiin kannattaa perehtyä huolella, jos haluat omissa teksteissäsi käyttää jonkun toisen materiaalia. Niistä löytyy paljon tietoa internetistä hakukoneiden avulla.
Yrityksellä voi olla lupa käyttää esimerkiksi tavarantoimittajan materiaalipankkia, kuvia ja tekstejä. Vaikka houkutus olisi suuri hyödyntää näitä materiaalipankkeja, kannattaako niin tehdä? Ideoita niistä kannattaa ehdottomasti hakea, mutta tekstit kannattaa aina muotoilla omin sanoin. Suorien lainausten vaarana on, että julkaisusi teksti on sellaisenaan monen muunkin julkaisuissa, jolloin Facebookin algoritmi voi tunnistaa kopioinnin ja rajoittaa julkaisun näkyvyyttä. Monesti myös valmiiden tekstien tyyli poikkeaa hyvin paljon yrityksen omasta tyylistä, mikä voi seuraajan silmissä heikentää yrityksen kiinnostavuutta.
5. Pyri yhtenäiseen tyyliin kaikissa julkaisuissasi
Etsi oma tyylisi!
Kaiken yrityksen julkisen toiminnan olisi hyvä noudattaa samaa tyyliä, mikä edesauttaa yrityksen tunnistettavuutta. Toki sosiaalisen median kanavissa voidaan käyttää hieman tuttavallisempaa sävyä kuin virallisilla verkkosivuilla, mutta tähän kannattaa tehdä suora linjaus. Toimi kaikissa somekanavissa aina samalla tyylillä, jotta seuraajat eivät koe toiminnassa ristiriitaa eri kanavien välillä vaan yritys olisi tunnistettavissa kanavasta riippumatta.
Valitsemastasi tyylilinjauksesta riippumatta kiinnitä huomiota kielioppiin ja oikeinkirjoitukseen. Teksti on sujuvasti luettavaa, kun lauserakenteet, yhdyssanat ja oikeinkirjoitus on kunnossa. Pienet kirjoitusvirheet kuitenkin sallittakoon silloin tällöin.
Olethan jo lukenut aiemmista artikkeleistani vinkit kiinnostavan Facebook-julkaisun luomiseen, hyvien kuvien valintaan sekä kuinka usein Facebookissa olisi hyvä julkaista?
Jos haluat keskustella aiheesta lisää, käy varaamassa maksuton Kahvitellaanko? -palvelu suoraan sähköisestä kalenteristani. Tavataan Teamsissa ja jutellaan lisää 🙂