TikTok, Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest… Näitähän riittää. Pitääkö kaikissa olla näkyvillä? No ei onneksi tarvitse. Mutta miten valitset ne oikeat kanavat niin, että orgaaninen somemarkkinointi on toimivaa ja tehokasta juuri sinun yrityksellesi? Ja kuinka monta kanavaa on sopivasti?
Somekanavien valinnan pohja on sama, kuin muidenkin markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelussa. Ennen kuin voit tehdä onnistunutta somemarkkinointia, sinun on määriteltävä ne tavoitteet, joihin haluat somemarkkinoinnilla päästä sekä kohderyhmä, kenet haluat sillä tavoittaa.
Seuraavat kolme askelta herättelevät sinua pohtimaan ja löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivat somekanavat. Ota siis esille kynä ja paperi, tai juuri se muistio/ tekstinkäsittelyohjelma, jota mieluiten käytät, ja laita herääviä ajatuksiasi talteen!
3 askelta oikeiden somekanavien valintaan!
Somemarkkinointi on tämän päivän trendi ja sen merkitys tulee varmasti kasvamaan entisestään. Se onkin tehokas keino saada näkyvyyttä, kasvattaa myyntiä ja tehdä itseään tai yritystään tunnetuksi laajan yleisön edessä. Somemarkkinointi on myös hyvin kustannustehokas markkinointikeino. Sitä voit tehdä pienellä budjetilla tai jopa kokonaan ilmaiseksi. Toki maksuton somemarkkinointi vaatii enemmän ajallista panostusta.
Somekanavia on olemassa jo lähes pilvin pimein ja ne muuttuvat ja kehittyvät koko ajan. Jos sinusta tuntuu jo hieman toivottomalta kaikkien erilaisten kanavien ja niiden algoritmien keskellä, älä huolehdi! Kuten jo kerroin, sinun ei tarvitse olla niissä jokaisessa!
Ajattele, että somekanavat ovat yrityksesi asiakaspalvelukanavia. Mieti, kuinka monta kanavaa pystyt hoitamaan hyvin. Säännöllisten postausten lisäksi sinun täytyy pystyä myös olemaan aktiivinen jokaisessa valitsemassasi kanavassa. Sinun täytyy olla sosiaalinen ja keskustella yleisösi kanssa. Somehan on lyhennys sosiaalisesta mediasta.
Ei kuitenkaan kannata tukeutua vain yhteen kanavaan, sillä aina voi jotain sattua! Somekanavat ovat aina jonkun muun kuin sinun omistuksessa. Mitäs, jos se ainoa käyttämäsi somekanava lopettaakin toimintansa? Tai sinun sometilisi kaapataan (kyllä, tätäkin voi tapahtua)? Useimmiten 2 – 3 somekanavaa on sopiva määrä, jolloin jokaista kanavaa voi hoitaa riittävän tehokkaasti.
Askel 1: Tavoitteet
Aivan ensimmäinen askel oikeiden somekanavien valintaan on tavoitteiden määrittely. Tavoitteillasi on loppujen lopuksi suuri merkitys oikeiden somekanavien valinnassa. Kysy itseltäsi mm. seuraavat kysymykset:
- Mitä haluat somemarkkinoinnilla saavuttaa?
- Haetko näkyvyyttä ja brändin kasvua?
- Onko tavoitteenasi saada uusia asiakkaita ja suoraa myyntiä?
- Liittyvätkö tavoitteesi mielikuviin vai ovatko ne mitattavissa numeroina?
Jos päätavoitteesi on saavuttaa laajaa näkyvyyttä ja tuoda itseäsi tai yritystäsi ihmisten tietoisuuteen, voi nopeatempoinen TikTok olla sopiva markkinointikanava sinulle. Jos haet uusia asiakkaita ja lisää myyntiä kivijalkaliikkeeseesi, voi Facebook olla oikein hyvä valinta. Jos haluat kasvattaa asiantuntijabrändiäsi B2B-osaajana, valitse silloin LinkedIn.
Askel 2: Kohdeyleisö
Toiseksi sinun täytyy määritellä oma kohdeyleisösi, unelma-asiakkaasi. Kaikkea kaikille tai jotain jokaiselle -mentaliteetti ei oikeasti tavoita juuri ketään!
Kirjoita paperille, kuka on unelma-asiakkaasi. Mieti mm. seuraavia kysymyksiä:
- Kuka hän on? Mitä hän tekee? Miksi hän tekee sitä, mitä tekee?
- Onko asiakkaasi paikallinen kuluttaja tai ruuhkavuosiaan elävä perheenäiti, suomalainen hyvinvointialan yksinyrittäjä vai naapurikiinteistössä sijaitsevan pk-yrityksen toimitusjohtaja?
- Mikä on hänen ongelmansa, johon hän etsii ratkaisua?
- Miksi hän hankkii ongelmaansa ratkaisun juuri sinulta?
- Missä somekanavissa hän viettää aikaansa?
Voit määritellä unelma-asiakkaasi hyvinkin tarkkaan ja keksiä itse lisää kysymyksiä edellä olevan listan jatkoksi. Itse olen kirjoittanut muistiin kolme erilaista asiakasprofiilia, jotka vastaavat kolmea ihanneasiakastani. Heitä, joita voin parhaiten auttaa tarjoamieni palveluiden kautta. Oletkohan sinä yksi heistä?
Paikallisia asiakkaita tavoitat helposti Facebookissa oman yrityssivusi sekä erilaisten alueellisten ryhmien kautta. TikTokissa viihtyy paljon nuoria kuluttajia, mutta sen käyttäjien ikäskaala on laajenemassa. Jos tavoittelet sisällöilläsi kauneudesta, sisustuksesta tai pukeutumisesta kiinnostuneita naiskuluttajia, on hyvä idea harkita Pinterestiä. Yritysasiakkaita kannattaa etsiä ja tavoitella LinkedIn:n kautta.
Askel 3: Omat resurssisi
Eri somekanavissa painottuu erilaiset julkaisutahdit sekä sosiaalisuuden aste. Mieti tarkkaan, kuinka usein pystyt julkaisemaan valitsemillasi kanavilla ja kuinka aktiivisesti voit olla vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa.
Pohdi myös, millaiset julkaisutyylit sinulle sopivat. Ovatko lyhytvideot sinun juttusi? Postaatko mieluummin visuaalisesti näyttäviä ja tarinaa kertovia kuvia? Vai onko sinulle ominaista tuoda tarinaasi esille kirjoittamalla?
Jos et koe videoiden tuottamista tai videoilla esiintymistä itsellesi luontevaksi markkinointitavaksi, ei TikTok ole se paras kanava yrityksellesi. Jos selkeiden, kauniiden ja kiinnostavien kuvien ottaminen ei ole vahvuutesi, en suosittele sinulle Instagramia tai Pinterestiä.
Ellet lukiessasi kirjoittanut pintaan nousseita ajatuksiasi muistiin, tee se nyt. Muistiinpanoissasi sinulla on hyvä pohja lähteä tutustumaan eri somekanaviin ja etsimään juuri sinulle sopivaa yhdistelmää. Muista, että somemarkkinointi ei saa olla pakkopullaa! Valitse siis sellaiset kanavat, joissa niin asiakkaasi kuin sinä itsekin viihdytte.
Pidä kuitenkin mielessäsi, että sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse! Voit aina ulkoistaa jotain tehtäviä somemarkkinointisi parissa, kuten valokuvauksen tai videotuotannon. Tai halutessasi voit ulkoistaa koko somemarkkinoinnin suunnittelun, ylläpidon ja seurannan!
Jos kaipaat apua itsellesi sopivien somekanavien valintaan, jätä kommentti alle tai lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen satu@satusankala.fi. Autan sinua mielelläni!