Yksinyrittäjänä haluat todennäköisesti palvella asiakkaita, joiden kanssa työskentely tuntuu mielekkäältä ja inspiroivalta. Unelma-asiakkaan kartoittaminen onkin yksi tärkeimmistä tehtävistä yrityksessä.
Mutta kuinka tunnistaa nämä unelma-asiakkaat ja houkutella heitä tehokkaasti?
Tässä artikkelissa käyn läpi konkreettisia askelia unelma-asiakkaan kartoittamiseen, jotta voit suunnata markkinointisi entistä tarkemmin ja rakentaa kestävän asiakassuhteen juuri oikeiden ihmisten kanssa.
1. Määrittele unelma-asiakkaasi ominaisuudet
Ensimmäinen askel on kirkastaa mielikuva siitä, millainen unelma-asiakkaasi on. Mitä tarkemmin tiedät hänen tarpeista, toiveista ja ongelmista, sitä paremmin voit kohdentaa viestisi juuri hänelle. Kun asiakas kokee, että hänet todella huomioidaan, syntyy luottamus ja kiinnostus.
Voit määritellä unelma-asiakkaasi todella tarkkaan:
- Minkä niminen hän on?
- Onko hän nainen tai mies?
- Minkä ikäinen hän on?
- Missä hän asuu?
- Millainen hänen perheensä on?
- Mikä on hänen ammattinsa, millaisia kouluja hän on käynyt ja mitä hän tekee työkseen tällä hetkellä.
Ennen kuin lähdet määrittelemään yllä olevia demografisia tietoja, mieti tarkkaan, ovatko ne oleellisia juuri sinun yrityksesi kannalta. Pohdi, millaisia tuotteita tai palveluita myyt sekä ovatko asiakkaasi kuluttajia vai yrityksiä. Sen jälkeen päätä, ovatko ikä, sukupuoli, asuinpaikka tai muut demografiset tiedot sinulle relevantteja. Jos ne eivät ole, ei sinun kannata tuhlata aikaasi epäolennaisten tietojen selvittämiseen.
Tärkeämpiä kysymyksiä ovat mm.:
- Millaisten arvojen pohjalta hän toimii elämässään ja työssään?
- Millaisia unelmia ja tavoitteita hänellä on?
- Mikä on hänen ongelmansa, joka valvottaa öisin ja aiheuttaa päänsärkyä?
- Millaisia sanoja hän käyttää puhuessaan ongelmastaan?
- Mistä hän hakee ratkaisua ongelmaansa?
- Mikä häntä motivoi hakemaan ratkaisua ongelmaansa?
- Mitä hän kaipaa sinulta?
- Kuinka juuri sinä voit auttaa häntä saavuttamaan unelmansa ja selättämään ongelmansa?
Kirjoita muistiin mahdollisimman tarkka kuvaus unelma-asiakkaastasi – ikään kuin hän olisi oikea henkilö, jolla on nimi, elämäntilanne ja selkeät tarpeet.
Halutessasi voit napata tästä mukaasi Canva-mallin laatimastani unelma-asiakaskartasta.
2. Hyödynnä nykyisiä asiakkaitasi
Mieti hetki nykyisiä ja jo menneitä asiakkaita. Tunnistatko heistä omia unelma-asiakkaitasi? Jos tunnistat, tunnistitko hänet jo silloin, kun kohtasitte?
Kun unelma-asiakkaan kartoittaminen on ajankohtaista, kannattaa jo olemassa olevia asiakkaita tarkastella ja analysoida. Ketkä heistä ovat sellaisia, joiden kanssa työskentely tuntuu erityisen mielekkäältä ja tuottoisalta? Voit tehdä tämän esimerkiksi:
- Käymällä läpi asiakaspalautteita ja tunnistamalla yhteisiä piirteitä tyytyväisissä asiakkaissa.
- Pohtimalla, ketkä suosittelevat palveluitasi eteenpäin.
- Kysymällä suoraan nykyisiltä asiakkailtasi, miksi he valitsivat juuri sinut.
Olemassa olevien asiakkaiden analysointi auttaa sinua huomaamaan, millaiset asiakkaat sopivat parhaiten yritykseesi, millaisten asiakkaiden kanssa sinun kemiasi sopivat parhaiten yhteen ja miten voit tavoittaa lisää vastaavanlaisia asiakkaita.
3. Seuraa ja kuuntele kohderyhmääsi
Unelma-asiakkaan kartoittaminen ei ole vain jokin yksi toimenpide, joka täytyy kerran tehdä ja se on siinä. Unelma-asiakkaan aito ymmärtäminen vaatii aktiivista havainnointia. Sinun täytyy etsiä tietoa siitä, missä he viettävät aikaansa, mitä he keskustelevat ja kuinka he toimivat.
- Seuraa somekeskusteluja esimerkiksi sopivissa Facebook-ryhmissä, Instagramissa tai LinkedIn:ssä.
- Lue blogeja, joissa käsitellään heidän alaansa, elämäntapojaan sekä haasteitaan.
- Osallistu webinaareihin, tapahtumiin ja verkostoitumistilaisuuksiin, joissa tapaat potentiaalisia unelma-asiakkaitasi.
Mitä enemmän tiedät kohderyhmäsi ajatuksista ja tarpeista, sitä helpompi sinun on kohdentaa viestintäsi juuri heille sopivaksi.
Muista, että arvailu ei yleensä ole se paras tapa, vaan sinun pitää olla aidosti läsnä ja kuunnella.
4. Testaa ja muokkaa viestiäsi
Kun olet tunnistanut unelma-asiakkaasi, voit etsiä juuri niitä viestintäkanavia, joista tavoitat heidät parhaiten. Voit myös testata erilaisia tapoja viestiä hänelle.
Voit kokeilla esimerkiksi:
- Erilaisia markkinointiviestejä verkkosivuillasi ja sosiaalisessa mediassa.
- Kohdennettuja mainoskampanjoita erilaisista näkökulmista lähestyen.
- Uutiskirjeitä ja ilmaisia oppaita, jotka houkuttelevat puoleensa oikeanlaisia asiakkaita.
Seuraa markkinointiviestintäsi tuloksia ja tarkastele säännöllisesti, millaiset sisällöt ja viestit tuovat eniten juuri niitä asiakkaita, joiden kanssa haluat työskennellä. Säännöllinen seuranta auttaa sinua huomaamaan, milloin sinun tarvitsee tehdä jotain muutoksia strategiaasi.
5. Luo houkutteleva asiakaspolku
Nyt, kun tunnet oman unelma-asiakkaasi ja tiedät, mistä kanavista hänet tavoitat, voit luoda hänelle selkeän, houkuttelevan polun luoksesi.
Kun unelma-asiakkaasi kohtaa yrityksesi ensimmäistä kertaa, hän on vasta portilla astumassa asiakaspolulle. Tee asiakaspolku mahdollisimman helpoksi edetä ja luo polun varrelle kiinnostavia pisteitä, jotka houkuttelevat unelma-asiakkaasi kulkemaan aina muutaman askeleen eteenpäin.
Mieti esimerkiksi:
- Ovatko somekanavasi kiinnostavat ja ohjaavatko ne vierailijaa seuraamaan tai siirtymään haluamaasi suuntaan?
- Houkutteleeko liidimagneettisi jättämään sähköpostiosoitteen listallesi?
- Onko verkkosivustosi sopivan informatiivinen, selkeä ja helposti navigoitava?
- Löytääkö unelma-asiakkaasi riittävän helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiinsä?
- Onko yhteydenotto sinuun helppoa ja mutkatonta?
Jos asiakaspolku on liian monimutkainen tai epäselvä, unelma-asiakkaasi saattaa siirtyä kilpailijasi luo. Tee siis asiakaspolusta mahdollisimman sujuva, miellyttävä ja kiinnostava kulkea.
Muista, että unelma-asiakkaan kartoittaminen ei ole pelkkä teoriaharjoitus, vaan konkreettinen prosessi, joka auttaa sinua kohdentamaan markkinointisi paremmin ja rakentamaan vahvempia asiakassuhteita. Kun tiedät, kenelle puhut ja millaisia tarpeita heillä on, voit tarjota heille juuri oikeita ratkaisuja ja kasvattaa liiketoimintaasi kestävällä tavalla.
Miten sinä olet kartoittanut unelma-asiakkaasi? Jaa kokemuksesi kommenteissa!
Haluatko lisää oivalluttavia ajatuksia ja inspiroivaa sisältöä suoraan sähköpostiisi?
Kyllä kiitos, haluan saada lisää inspiraatiota ja oivalluksia yrittäjyyteeni ja liityn viikoittaisen Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi!
Mahtavaa! Liittymisesi Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi on nyt rekisteröity!
Ensimmäinen inspiraatiokirjeesi kilahtaa sähköpostiisi aivan piakkoin. Toivotan sinulle oivalluttavia lukuhetkiä!