Oma persoona on yksinyrittäjän tärkein erottuvuustekijä

Yksinyrittäjänä sinä olet yrityksesi kasvot. Varsinkin, jos toimit palvelualalla. Ja juuri siksi persoonallasi on valtava merkitys yrityksesi markkinoinnissa. Asiakkaasi haluavat ostaa sinulta, ihmiseltä, ei vain kasvottomalta yritykseltä. Kun uskallat tuoda esiin itsesi ja omat ainutlaatuiset piirteesi, erottaudut kilpailijoista ja vedät puoleesi unelma-asiakkaitasi. 

Tästä artikkelista saat konkreettisia vinkkejä siihen, miten voit päästää oman, ainutlaatuisen persoonasi valloilleen markkinoinnissasi.

1. Tunnista omat vahvuutesi ja arvosi

Jotta voit tuoda persoonasi esiin markkinoinnissa, sinun täytyy ensin tunnistaa, mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi erityisen. Kysy itseltäsi:

  • Miksi teet juuri tätä työtä? Mikä sinua motivoi ja vie eteenpäin?
  • Millaiset arvot ohjaavat toimintaasi ja kuinka ne näkyvät arjessasi käytännössä?
  • Millä tavalla erotut muista alasi yrittäjistä? Onko sinulla jotain konkreettisia kilpailuetuja esim. työtavoissasi tai palveluissasi? Vai erotutko oman, aidon persoonasi, osaamisesi ja elämänkatsomuksesi kautta?
  • Kuinka asiakkaasi kuvailevat sinua ja tapaasi toimia? Millaisia mielikuvia asiakkaillesi herää sinusta tällä hetkellä?

Kun tiedostat ja ymmärrät omat vahvuutesi ja arvosi, voit rohkeammin tuoda niitä esiin viestinnässäsi.

2. Käytä omaa ääntäsi ja tyyliäsi

Markkinoinnissa on tärkeää puhua omalla äänelläsi ja tuoda esiin oma tyylisi. Tämä tarkoittaa:

  • Kirjoita siten, kuin se tuntuu sinulle luontaisimmalta. Voit kirjoittaa yleiskielellä, vaikka puhutkin omalla murteellasi, jos se tuntuu sinulle parhaalta. Toisaalta voit myös unohtaa jäykät ja viralliset ilmaisut, jos ne eivät tunnu omilta.
  • Huomioi, millainen huumori, sanavalinnat ja tarinankerronta sopivat sinulle ja brändillesi. Älä yritä työntää väkisin huumoria teksteihisi, jos se ei tule sinulta luonnostaan myös muussa esiintymisessäsi. Jos huumori on luontaista sinulle, harkitse tarkkaan, millaista huumoria unelma-asiakkaasi arvostavat.
  • Käytä kuvia ja videoita, joissa näyt sinä itse. Ihmiset haluavat nähdä aidon henkilön yrityksesi takana. He haluavat tietää, kuka heitä on vastassa tullessaan asioimaan yritykseesi. Näin kasvata tuttuutta ja luottamusta asiakkaissasi.

3. Kerro tarinasi ja jaa kokemuksiasi

Asiakkaasi haluavat tuntea sinut. Ja kun he oppivat tuntemaan sinut, heidän ostokynnyksensä madaltuu. 

Kun jaat tarinoita yrittäjäpolustasi, onnistumisistasi ja myös haasteistasi, luot syvemmän yhteyden ja luottamuksen yleisöösi. Voit kertoa esimerkiksi:

  • Miten olet päätynyt juuri tälle alalle?
  • Millaisia onnistumisia olet saavuttanut?
  • Millaiset hetket ovat yrittäjänpolullasi jääneet parhaiten mieleen?
  • Millaisia haasteita ja kompastuskiviä olet kohdannut? Ja ennen kaikkea, kuinka olet niistä selvinnyt?
  • Mikä sinua inspiroi työssäsi? Mikä tekee työstäsi sinulle sen arvoista, että haluat jatkaa sitä vielä vuosien kuluttuakin?

Muista, että tarinat tekevät markkinoinnistasi kiinnostavampaa, vaikuttavampaa ja samaistuttavampaa.

4. Ole johdonmukainen, mutta rento

Persoonallisuus auttaa sinua erottumaan muista. Sinulla on lupa olla oma itsesi ja tuoda esille erilaisia puolia itsestäsi.

Persoonallisuus ei kuitenkaan tarkoita sekavuutta niin ulkoasussa kuin sisällöissäkään. Pidä markkinointiviestintäsi johdonmukaisena, mutta anna sen silti hengittää ja kehittyä luonnollisesti. Tällä tarkoitan, että:

  • Käytä samantyyppistä viestintätyyliä kaikissa kanavissasi. Näin viestintäsi pysyy tunnistettavana kanavasta toiseen ja yleisösi tietää, mistä puhut.
  • Käytä visuaalisesti yhtenäistä ilmettä kaikissa kanavissasi. Huolehdi, että visuaalinen ilme antaa persoonallesi tilaa näkyä.
  • Pidä yllä aitoa vuorovaikutusta yleisösi kanssa. Juttele kirjallisessa viestinnässä samalla rentoudella kuin kasvotustenkin.
  • Älä hämmennä yleisöäsi sillisalaatti-markkinoinnilla. Hämmentynyt ihminen ei osaa ostaa, vaan hän siirtyy sinne, mistä hän tietää saavansa tarvitsemansa palvelun/ tuotteen.

5. Uskalla olla erilainen ja uskollinen itsellesi

Yrittäjänä sinulla on vapaus luoda oma polkusi. Niin myös siinä, miten tuot itseäsi ja yritystäsi esiin. Markkinoinnissasi voit tehdä juuri niin kuin sinusta itsestäsi parhaalta tuntuu, sillä kaikkein vaikuttavinta viestintää syntyy silloin, kun se kumpuaa aidosti sinusta. 

Älä yritä kopioida muita tai tavoitella sellaista, mikä ei tunnu omalta. Sen sijaan pysähdy miettimään, mikä tekee juuri sinusta ja tavastasi toimia erityisen. Kun uskallat olla erilainen ja uskollinen omille arvoillesi, vedät puoleesi asiakkaita, jotka kokevat sinut aidoksi ja luottamusta herättäväksi. 

Ole rehellinen, oma itsesi ja anna persoonasi näkyä. Se on juuri se tekijä, joka erottaa sinut joukosta ja tekee yrityksestäsi muistettavan.

Bonus: 5 vinkkiä, joilla tuot persoonaasi markkinointiin

  • Kirjoita some- tai verkkosivutekstit omalla äänelläsi, niin kuin puhuisit asiakkaallesi kasvotusten. Voit vaikka kuvitella unelma-asiakkaasi istumaan pöydän toiselle puolelle, jos se helpottaa viestin kohdentamista juuri hänelle.
  • Käytä kuvia, värejä ja visuaalista ilmettä, jotka tuntuvat sinulta. Älä sorru miettimään liikaa sitä, millaisia elementtejä sinun “pitäisi” käyttää.
  • Kerro tarinoita: pieniäkin arjen hetkiä, kokemuksia tai ajatuksia, jotka kuvaavat sinua ihmisenä ja yrittäjänä.
  • Tuo esiin arvosi. Älä vain sanoita niitä, vaan näytä, kuinka ne näkyvät toiminnassasi ja viestinnässäsi.
  • Muista, että sinun ei tarvitse jakaa kaikkea itsestäsi. Riittää, että se mitä jaat, on totta.

Aito persoona on yksinyrittäjän tärkein kilpailukeino ja erottuvuustekijä. Kun päästät oman persoonasi valloilleen markkinoinnissa, erottaudut kilpailijoistasi ja rakennat syvemmän yhteyden asiakkaisiisi.

Opettele tunnistamaan omat vahvuutesi ja arvosi, käytä omaa ääntäsi ja tyyliäsi, jaa tarinoita ja uskalla olla oma itsesi. Näin markkinoinnistasi tulee paitsi tehokasta, myös paljon mielekkäämpää ja luonnollisempaa. Voin luvata, että se myös näkyy unelma-asiakkaillesi!

Miten sinä tuot persoonasi esiin markkinoinnissasi? Jaa ajatuksesi kommenteissa!

Jos kaipaat vinkkejä ja sparrausta siihen, kuinka juuri sinä voisit tuoda omaa persoonaasi näkyvämmin esille, Pysähdy brändiisi™ -Evästauko auttaa. Tunnin sparrauksen aikana ehdimme hyvin käydä läpi juuri sinun tilannettasi.

Haluatko lisää oivalluttavia ajatuksia ja inspiroivaa sisältöä suoraan sähköpostiisi?

Kyllä kiitos, haluan saada lisää inspiraatiota ja oivalluksia yrittäjyyteeni ja liityn viikoittaisen Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi!

Jätä kommentti

Sadun Markkinointitoimiston symboli
Evästekäytäntö

Käytämme sivustollamme evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Evästeet tunnistavat sinut, kun palaat takaisin sivuillemme myöhemmin. Evästeiden avulla saamme tietoja siitä, mikä sisällöstämme kiinnostaa teitä ja voimme jatkossa kehittää sisältöämme entistä kiinnostavammaksi.