Miten tuotat lisäarvoa asiakkaalle?

Miksi pitää tuottaa lisäarvoa asiakkaalle? Eikö se ole jo vähän kulunut ajatusmalli? Ei, ei missään nimessä ole!

Markkinoinnin tehtävä ei ole vain myydä (vaikka se toki on hyvin tärkeä markkinoinnin tehtävä)! Markkinoinnin tehtävä on myös auttaa, inspiroida ja sitouttaa asiakkaita. Kun keskityt tuottamaan lisäarvoa unelma-asiakkaallesi, et ainoastaan houkuttele uusia asiakkaita, vaan rakennat pitkäaikaisia ja luottamuksellisia asiakassuhteita. 

Tässä artikkelissa käyn läpi sitä, miten voit luoda aitoa ja kiinnostusta herättävää lisäarvoa markkinoinnissasi ja sen kautta myös erottua muista alasi yrittäjistä.

1. Ymmärrä unelma-asiakkaasi tarpeet ja haasteet

Jotta voit tarjota aitoa ja asiakkaallesi tarpeellista lisäarvoa, sinun täytyy ensin ymmärtää, mitä unelma-asiakkaasi todella tarvitsee. Kysy itseltäsi mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mitkä ovat asiakkaasi suurimmat haasteet ja kipupisteet?
  • Miten tuotteesi tai palvelusi voi helpottaa hänen elämäänsä?
  • Mitä lisätietoa tai resursseja asiakkaasi kaipaa ostopäätöksen tekemisen tueksi?

Arvailu ei kuitenkaan ole paras tapa lähestyä asiakkaasi tarpeita. Saat realistista informaatiota, kun kysyt suoraan asiakkailtasi. Voit tehdä vaikkapa kyselylomakkeen ja jakaa sitä nykyisille asiakkaillesi, someseuraajillesi tai sähköpostilistallesi. Voit myös tehdä matalan kynnyksen kyselyitä mm. Instagramin tarina-osioon.

Kun tiedät oikeasti, mitä asiakkaasi tarvitsee, sinun on helpompi kohdentaa markkinointisi juuri oikealla tavalla.

Jos et vielä aivan tarkkaan tiedä, kuka on se sinun unelma-asiakkaasi, jolle haluat viestisi kohdentaa, käy lukemassa artikkelini Unelma-asiakkaan kartoittaminen – Näin tunnistat ja houkuttelet juuri oikeat asiakkaat.

2. Tarjoa hyödyllistä ja inspiroivaa sisältöä

Sisältömarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista tuottaa lisäarvoa. Sisältömarkkinoinnin tekemiseen voit hyödyntää monia erilaisia kanavia, kuten sosiaalista mediaa, blogia, podcastia, YouTubea ja sähköpostimarkkinointia.

Kun haluat tuottaa unelma-asiakkaallesi lisäarvoa, joka kasvattaa luottamusta ja vakuuttaa ostamaan sinulta, laadi sisältöä, joka:

  • Opastaa ja neuvoo asiakastasi tärkeissä asioissa, hänen ongelmakohdissaan, ja ohjaa häntä kulkemaan omalla polullaan eteenpäin.
  • Tarjoaa ratkaisuja ja uusia näkökulmia juuri niihin haasteisiin ja kompastuskiviin, joiden parissa unelma-asiakkaasi painii juuri nyt.
  • Inspiroi ja rohkaisee asiakasta toimimaan, antaa hänelle uskoa ja luottamusta itseensä ja omaan tekemiseensä.
  • Tarjoaa arkeen sovellettavia käytännön vinkkejä.

Muista, että lisäarvoa tuottava sisältö voi olla myös jotain muuta kuin vain tekstit somessa, uutiskirjeissä tai blogissa. Se voi olla esimerkiksi videoita, ladattavia oppaita tai webinaareja. Mieti, mikä on sinulle ja sinun unelma-asiakkaallesi sopivin tapa.

3. Rakenna luottamusta ja syvennä asiakassuhteita

Lisäarvon tuottaminen ei ole vain tiedon jakamista. Se on myös tunnesiteen rakentamista asiakkaan kanssa sekä luottamuksen kasvattamista.

Tässä sinulle muutama vinkki, joiden avulla tunnesiteen rakentaminen onnistuu parhaiten:

  • Ole aidosti läsnä ja vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa. Hyödynnä mm. somea, sähköpostia ja mahdollisesti maksuttomia tapaamisia.
  • Kuuntele asiakkaittesi kysymyksiä ja tarjoa heille henkilökohtaisia vastauksia.
  • Jaa asiakastarinoita ja esimerkkejä, jotka herättävät tunteita ja kasvattavat unelma-asiakkaasi kokemaa luottamusta.

Muista, että mitä paremmin asiakkaasi tuntee sinut ja luottaa sinuun, sitä todennäköisemmin hän palaa asiakkaaksesi. Tämä pätee tottakai myös uusasiakashankinnassa. Tutulta ja luotettavalta yrittäjältä on aina helpompi ostaa kuin ventovieraalta tai kasvottomalta yritykseltä.

4. Personoi markkinointiviestisi

Unelma-asiakkaasi haluaa tuntea itsensä tärkeäksi. Hän haluaa kokea, ettei hän ole vain yksi monista. Yksi tehokas tapa tuottaa lisäarvoa on personoida markkinointiviestisi. Tämä voi tarkoittaa mm.:

  • Kohdennettuja sähköpostiviestejä asiakkaan kiinnostuksenkohteiden mukaan.
  • Räätälöityjä tarjouksia ja suosituksia asiakkaan aiempien ostojen perusteella.
  • Henkilökohtaisia viestejä ja kiitoksia asiakkaille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Mitä vahvemmin asiakkaasi tuntee, että viestisi on tarkoitettu juuri hänelle, sitä arvokkaammaksi hän sen kokee. Ja mitä arvokkaammalta viestisi tuntuu, sitä lähempänä ostopäätöstä asiakkaasi on.

5. Yllätä ja ilahduta asiakastasi

Joskus pienetkin eleet voivat tehdä suuren vaikutuksen. Olet varmasti itsekin joskus törmännyt asiakkaan roolissa johonkin pieneen, mutta mieleen jääneeseen eleeseen. Tällöin voidaan puhua odotukset ylittävästä asiakaskokemuksesta.

Mieti, miten juuri sinä voit yllättää ja ilahduttaa asiakastasi:

  • Tarjoa ilmaisia lisäpalveluja tai resursseja, joita asiakas ei osannut odottaa.
  • Lähetä käsinkirjoitettu kiitoskortti uskollisille asiakkaille.
  • Järjestä arvontoja tai eksklusiivisia etuja seuraajillesi ja sähköpostilistallesi.

Se pieni extrajuttu, joka saa asiakkaasi palaamaan luoksesi, voi olla vaikkapa pieni kivennäisvesipullo vesilasillisen sijaan hieronnan jälkeen tai ”Tulit mieleeni ja halusin vinkata sinulle tämän idean somemarkkinointiasi ajatellen” -viesti WhatsApp:ssa.

Nämä pienet extrajutut voivat luoda asiakkaallesi tunteen, että hän on aidosti arvostettu.

Unelma-asiakkaallesi lisäarvon tuottaminen markkinoinnissa tarkoittaa hänen tarpeidensa ymmärtämistä, hyödyllisen ja inspiroivan sisällön tarjoamista, luottamuksen rakentamista, viestien personointia ja asiakkaan ilahduttamista. Kun keskityt aidosti auttamaan ja sitouttamaan asiakkaitasi, markkinoinnistasi tulee luonnollista, tehokasta ja asiakaslähtöistä. Silloin sillä on myös paremmat edellytykset johtaa haluttuun lopputulokseen, eli myyntiin.

Miten sinä tuotat lisäarvoa asiakkaillesi? Jaa ajatuksesi kommenteissa!

Jos kaipaat vinkkejä, ideointiapua ja sparrausta siihen, kuinka juuri sinä voisit tuottaa lisäarvoa omalle unelma-asiakkaallesi, Pysähdy brändiisi™ -Evästauko auttaa. Tunnin mittaisen sparrauksen aikana ehdimme hyvin paneutua juuri sinun tilanteeseesi.

Haluatko lisää oivalluttavia ajatuksia ja inspiroivaa sisältöä suoraan sähköpostiisi?

Kyllä kiitos, haluan saada lisää inspiraatiota ja oivalluksia yrittäjyyteeni ja liityn viikoittaisen Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi!

Jätä kommentti

Sadun Markkinointitoimiston symboli
Evästekäytäntö

Käytämme sivustollamme evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Evästeet tunnistavat sinut, kun palaat takaisin sivuillemme myöhemmin. Evästeiden avulla saamme tietoja siitä, mikä sisällöstämme kiinnostaa teitä ja voimme jatkossa kehittää sisältöämme entistä kiinnostavammaksi.