Visuaalinen ilme on yksi tärkeimmistä tekijöistä brändin tunnistettavuuden ja luotettavuuden kannalta. Kun yrityksesi visuaalinen ilme on yhtenäinen ja johdonmukainen, se vahvistaa viestintääsi ja auttaa unelma-asiakastasi tunnistamaan sinut helposti.
Tässä artikkelissa käyn läpi viisi konkreettista askelta yhtenäisen ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen luomiseen.
1. Määrittele brändisi ydin ja arvot
Ennen kuin lähdet miettimään, millaiselta haluat brändisi näyttävän ja kuulostavan, varmista, että brändisi ydin ja arvot ovat riittävän selkeät sinulle itsellesi. Sinun arvosi ja brändisi ydin ovat koko yrityksesi kivijalka. Ne kertovat, miltä brändisi kuuluu näyttää ja kuulostaa.
Pohdi mm. seuraavia kysymyksiä:
- Millaisia tunteita ja mielikuvia haluat herättää asiakkaissasi? – Kirjoita mieleesi tulevia sanoja paperille ja makustele niitä mielessäsi. Etsi sellaisia sanoja, jotka tuntuvat sinulle omilta, mutta joita kilpailijasi eivät niinkään käytä.
- Miten brändisi erottuu kilpailijoista? – Oma persoona on meidän yksinyrittäjien tärkeimpiä kilpailukeinoja ja erottuvuustekijöitä. Mutta sinulla on myös muita keinoja erottautua kilpailijoistasi. Onko sinulla jokin tuote, palvelu tai menetelmä, jollaista ei kilpailijoillasi ole? Sanoitatko palveluitasi aivan omalla tyylilläsi, jollaista kilpailijasi eivät ole vielä hoksanneet? Mitä ovat sinun erottuvuustekijäsi?
- Mitkä arvot ohjaavat yrityksesi toimintaa? – Kirjoita arvosi muistiin ja lähde purkamaan ne auki. Kirjoita jokaisen arvon kohdalle parilla virkkeellä, kuinka ne näkyvät sinun ja yrityksesi arjessa.
- Kuka on unelma-asiakkaasi? Kuka on hän, kenen kanssa mieluiten teet töitä tai ketä pystyt parhaiten auttamaan? Unelma-asiakkaan määrittelyyn löydät vinkkejä artikkelistani Unelma-asiakkaan kartoittaminen.
- Millaiset ovat visiosi ja missiosi? Mitä tavoittelet? Millaisessa asemassa haluat olla vaikkapa viiden vuoden kuluttua? Mistä haluat tulla tunnetuksi yrittäjänä?
Kun olet selkiyttänyt brändisi sydämen, sen perustan, olet valmis luomaan brändillesi yhtenäisen, tunnistettavan ja brändisi syvintä olemusta tukevan brändi-ilmeen.
2. Valitse väripalettisi sekä fonttisi
Värit ja fontit ovat ehkäpä tärkeimmät elementit yhtenäisen visuaalisen ilmeen luomisessa, sillä usein ne ovat ne ensimmäiset yksityiskohdat, jotka brändistäsi huomataan. Värit ja fontit ovat esillä mm. verkkosivuillasi, somekanavissasi, käyntikorteissasi, esitteissäsi, muissa markkinointimateriaaleissasi, toimistosi sisustuksessa, vaatteissasi… You name it!
Kuinka sitten valitset brändillesi juuri oikeat värit?
Omat lempivärit eivät välttämättä ole ne parhaimmat värit omalle brändillesi. Toki yksinyrittäjänä sinun täytyy itse viihtyä omissa brändiväreissäsi ja varmasti haluat valita sellaiset värit, jotka sopivat sinulle myös pukeutumisessa. Se on erittäin ymmärrettävää, ja aivan oikein ajateltu!
Brändivärien valinnassa täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös muita näkökulmia. Valitse brändillesi sellainen väripaletti, joka heijastaa brändisi arvoja ja tunnelmaa sekä tukee sitä, mitä brändisi sisimmässään on.
Yleensä 3 – 5 väriä riittää brändiväripalettiin. Valitse yksi pääväri, yksi tehosteväri ja loput neutraaleja sävyjä, jotka sopivat yhteen päävärin ja tehostevärin kanssa.
Värivalintaa helpottamaan olen tehnyt sinulle maksuttoman Värien psykologiaa -oppaan. Voit tutustua ja ladata sen täältä.
Entäpä ne fontit?
Fontteja tuntuu olevan internet pullollaan. Miten niistä voi löytää juuri ne itselle sopivat?
Valitse sellaiset fontit, jotka tukevat brändisi tyyliä. Yksi otsikkofontti ja yksi leipätekstiä varten yleensä riittävät. Jos kaipaat kolmatta tehostefonttia, niin määrittele sille jokin tietty käyttötarkoitus, kuten sitaatit. Älä kuitenkaan liioittele fonttien määrässä, jotta yleisilmeestä ei tule sekava.
Pidä fonttivalinta yksinkertaisena ja helppolukuisena. Mieti niitä mielikuvia, joita haluat unelma-asiakkaassasi herättää ja tarkastele, mikä fontti luo samanlaista tunnetta. Kaipaatko fontteihin enemmän särmää vai pehmeämpiä muotoja? Sopiiko tyyliisi ennemmin käsin kirjoitetulta näyttävät fontit vai modernimmat muotoilut?
3. Hanki vaikuttava logo
Tästä(kin) on kahdenlaista kuppikuntaa (kuten niin monesta muustakin asiasta). Toiset ovat sitä mieltä, ettei logolla ole mitään merkitystä. Toiset puolestaan kertovat logon olevan se kaikkein tärkein brändin visuaalinen elementti. Minä väitän, että logolla todellakin on merkitystä!
Millainen on vaikuttava logo?
- Se on yksinkertainen, mutta usein siinä on jotain twistiä, joka saa katsojan pohtimaan.
- Se on helposti tunnistettava ja yhdistettävissä juuri sinuun.
- Se on selkeästi hahmotettavissa niin suurena kuin pienenäkin. Runsas, pieni tekstipiperrys ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
- Sen täytyy ehdottomasti olla linjassa brändisi muun visuaalisen ilmeen kanssa.
- Logossa voi myös olla jokin piilomerkitys, joka avautuu katsojalle vasta tarkemman tarkastelun jälkeen.
Lisäksi kunnollisen logon täytyy täyttää muutamia teknisiä vaatimuksia:
- Sen täytyy toimia erilaisilla taustoilla. Luultavasti tarvitset ainakin pari erilaista värimallia: toisen vaalealle taustalle ja toisen tummalle.
- Sen täytyy olla toimiva eri kokoisina. Pieni tiedosto, joka toimii vaikkapa käyntikortissa, ei välttämättä toimikaan suuremmassa koossa hupparin selkään. Vääränlainen tiedostomuoto saa logon näyttämään suuremmassa koossa pikselimössöltä.
- Siitä täytyy olla painokelpoinen tiedosto! Ne tiedostot, joita käytät omissa somepostauksissasi tai verkkosivuillasi eivät mitä todennäköisimmin ole riittäviä, jos haluatkin painattaa logosi vaikkapa paitaan.
Internetin uumenista löytyy paljon erilaisia työkaluja, jotka tarjoavat helppoa ja nopeaa tee-se-itse logosuunnittelua. Älä sorru näihin! Varsinkaan, jos graafinen suunnittelu ei ole ominta alaasi.
Yleensä tällaiset tee-se-itse -ohjelmat tarjoavat hyvin geneerisiä malleja, joita tulee vastaan vähän siellä sun täällä. Niistä puuttuu persoonallisuus ja erottuvuus. Niistä ei myöskään saa ulos riittäviä tiedostomuotoja, jotta saisi logostasi niin monikäyttöisen kuin luultavasti tulet tarvitsemaan.
Suosittelen ehdottomasti kääntymään logo-asiassa asiansa osaavan graafikon puoleen.
4. Löydä oma kuvamaailmasi
Mieti, millainen kuvamaailma tukee brändiäsi parhaiten. Millaiset valokuvat herättävät juuri niitä tunteita, joita haluat unelma-asiakkaasi tuntevan tullessaan luoksesi? Kuinka tuot kuvissasi esille brändivärejäsi ja omaa sielunmaisemaasi? Tuotko kuviisi rekvisiittaa, jotka kertovat jotain arvoistasi tai kuvaatko sellaisessa ympäristössä, joka paljastaa arvomaailmaasi? Määrittele yhtenäinen linja, millaisia kuvia brändisi haluaa jakaa.
Voit miettiä myös muita elementtejä, joita haluat nostaa niin valokuviisi kuin somessa käyttämääsi grafiikkaan. Näkyykö siellä luontoa? Onko vesi sinun elementtisi vai nautitko tulen äärellä olemisesta? Vai haluatko näyttää enemmän ihmisiä tai työkalujasi, joita käytät päivittäin työssäsi?
Älä rönsyile liikaa. Valitse 3 – 5 aihetta, joita haluat tuoda esiin kuvamaailmassasi. Sen jälkeen mieti, millä keinoilla luot yhtenäisyyttä näiden eri aiheiden välille. Yhdistävä tekijä voi olla vaikkapa usein näkyvä brändivärisi tai tietynlainen kuvankäsittelytyyli.
5. Pidä visuaalinen ilme yhtenäisenä kaikissa kanavissa
Muista, että yhtenäisyys on avain brändisi tunnistettavuuteen. Johdonmukainen visuaalinen ilme toistuu samanlaisena kanavasta toiseen, jolloin unelma-asiakkaasi on helpompi pysytellä perässäsi.
Mieti, missä kaikissa kanavissa unelma-asiakkaasi voi törmätä sinuun ja brändiisi. Löysitkö kaikki, mitkä minäkin? Vai löysitkö jopa jotain muitakin?
- Verkkosivuilla
- Blogissa ja YouTubessa
- Sosiaalisessa mediassa
- Sähköpostimarkkinoinnin parissa
- Webinaareissa ja koulutuksissa
- Painotuotteissa ja markkinointimateriaaleissa
- Toimistollasi/ hoitohuoneessasi/ myymälässäsi
- Messuilla ja verkostoitumistilaisuuksissa
On aika hieno tunne, kun on onnistunut luomaan niin yhtenäistä brändiä, että someseuraajasi tunnistaa sinut seuraavassa verkostoitumistilaisuudessa vain yhden somekanavasi perusteella <3
Bonusvinkki: Testaa ja kehitä visuaalista ilmettäsi
Brändisi ja sen visuaalinen ilme eivät ole jotain kertaluonteisia projekteja, jotka kerran tehdään valmiiksi. Ei, vaan ne kehittyvät ja kasvavat sinun mukanasi. Sinä kehityt ja muutut niin ihmisenä kuin yrittäjänä, ja sinun brändisi muotoutuu mukanasi.
Voit myös seurata, miten asiakkaasi reagoivat brändiisi ja testata erilaisia elementtejä. Kysy itseltäsi säännöllisin väliajoin:
- Onko brändini ilme selkeä ja tunnistettava?
- Välittääkö se sitä viestiä ja tunnetta, jota haluan?
- Toimiiko brändini visuaalinen ilme erilaisissa ympäristöissä ja materiaaleissa?
- Puhutteleeko brändini oikeita ihmisiä, unelma-asiakkaitani?
- Vauhdittaako brändini luottamuksen tunteen heräämistä asiakkaissani?
Tee tarvittaessa pieniä hienosäätöjä, mutta muista aina säilyttää johdonmukaisuus, jotta brändisi pysyy tunnistettavana.
Yhtenäisen visuaalisen ilmeen luominen auttaa vahvistamaan brändiäsi ja tekee sinusta helposti tunnistettavan unelma-asiakkaasi silmissä. Kun määrittelet brändisi ydinviestin, valitset sopivat värit ja fontit, pidät ilmeen johdonmukaisena ja testaat sen toimivuutta, varmistat, että visuaalinen viestintäsi tukee liiketoimintasi kasvua.
Jos epäröit, onko brändisi valmis kertomaan unelma-asiakkaallesi, että sinä olet Se Oikea juuri hänelle, käy tilaamassa maksuton Pysähdy brändiisi™ -tarkistuslista sähköpostiisi. Se ei itse asiassa ole vain tarkistuslista, vaan oikein loistava opas oman brändisi kirkastamiseen.
Miten sinä olet rakentanut visuaalisen ilmeesi? Jaa kokemuksesi kommenteissa!
Haluatko lisää oivalluttavia ajatuksia ja inspiroivaa sisältöä suoraan sähköpostiisi?
Kyllä kiitos, haluan saada lisää inspiraatiota ja oivalluksia yrittäjyyteeni ja liityn viikoittaisen Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi!
Mahtavaa! Liittymisesi Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi on nyt rekisteröity!
Ensimmäinen inspiraatiokirjeesi kilahtaa sähköpostiisi aivan piakkoin. Toivotan sinulle oivalluttavia lukuhetkiä!