Instagram-profiili: 6 yleistä virhettä ja miten optimoit sen oikein

Kuvittele tämä tilanne: joku löytää tiensä Instagram-profiiliisi. Hän on ehkä törmännyt postaukseesi, nähnyt nimesi suosituksissa tai klikannut mainostasi. Sinulla on vain muutama sekunti aikaa vakuuttaa hänet.

Jos profiilisi ei tee heti selväksi, kuka olet ja mitä tarjoat, seuraa klassinen somehetki: nopea pyyhkäisy sormella ja koko tilaisuus lipuu ohitse – etkä edes huomaa, minkä mahdollisuuden menetit.

Hyvä uutinen on, että profiilin optimointi ei ole rakettitiedettä. Se on itse asiassa aika helppo nakki, kun tietää mitä kannattaa välttää. Tässä tulevat kuusi yleisintä kompastuskiveä sekä vinkit, miten kierrät ne sujuvasti.

Instagram-profiilin yleisimmät virheet

#1 Profiilikuvan puute tai väärä kuva vie uskottavuuden

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! Mutta joskus se voi kertoa ihan väärän tarinan. Profiilikuvana näkyy usein epätarkka logo, pimeässä otettu selfie tai lomakuva, jossa olet puoliksi auringonpolttamana palmupuun takana. Ei ihme, jos seuraaja miettii: “kuka tämä edes on?”

Profiilikuva on kuin ovikylttisi. Sen tulisi näyttää selkeästi, kenen luona ollaan.

Ratkaisu: käytä selkeää, tunnistettavaa kuvaa. Yksinyrittäjällä paras vaihtoehto on ammattimainen kasvokuva (toim. huom. tämänhän ei aina tarvitse tarkoittaa jakkupukua ja virallista studiokuvaa), jossa ilmeesi kertoo “olen helposti lähestyttävä ja tiedän mitä teen”. Jos käytät logoa, varmista että se näkyy pienessäkin koossa. (Ja kyllä, se lomamatkan mojito-kuva kannattaa säästää lomamuistoihin.)

#2 Epäselvä bio – profiilisi ei kerro, mitä teet

Biografia eli elämäkerta on se lyhyt teksti profiilikuvasi ja nimesi alla. Monen bio muistuttaa sekalaista varastoa: vähän ammattinimikkeitä, ripaus elämänfilosofiaa, pari sydäntä ja ehkä vielä maininta kahvin juonnista. Tämä kaikki yritetään tiivistää 150 merkkiin (jep, sen verran siihen bioon mahtuu). Ongelmana on, että asiakas ei tajua yhtään, mitä sinä oikeasti teet.

Asiakas tulee profiiliisi etsimään vastausta yhteen kysymykseen: voisiko tämä ihminen ratkaista minun ongelmani? Jos vastaus ei löydy heti, kiinnostus lopahtaa.

Ratkaisu: ajattele bioasi hissipuheena. Kenelle tarjoat apua, miten ja miksi juuri sinä? Tiivistä tämä 2–3 lauseeseen ja jätä runolliset kahvihymyt postauksiin.

#3 Call to action (toimintakehote) unohtuu biossa

Profiilisi voi olla siisti ja kuvat houkuttelevia, mutta jos et kerro, mitä haluat seuraajan tekevän, hän ei tee mitään. Se on vähän kuin tarjoaisit asiakkaalle kahvin, mutta et näyttäisi missä kahvikupit ovat.

Ratkaisu: lisää biosi loppuun selkeä toimintakehote. “Varaa aikasi tästä”, “Tutustu palveluihini täällä” tai “Lataa maksuton opas”. Mitä yksinkertaisempi ja konkreettisempi, sen parempi. Toimintakehote voi tuntua vain pieneltä yksityiskohdalta, mutta ilman sitä kiinnostus saattaa jäädä vain nyökkäilyksi.

Tässä kohtaa täytyy huomauttaa, että tämän toimintakehotteen täytyy mahtua sinne biotekstin 150 merkkiin. Pidä se siis napakkana.

#4 Hashtagit biossa karkottavat seuraajat

Ja sitten hyvin klassinen moka: hashtagit biossa. Kuulostaa kätevältä, eikö? Todellisuudessa se on kuin laittaisit myymäläsi oveen kyltin: “Tervetuloa, mutta käy toki ensin kilpailijan puolella katsomassa.”

Kun seuraaja klikkaa hashtagia, hän katoaa suoraan pois profiilistasi muiden sisältöjen pariin. Ja siinä meni taas yksi loistava mahdollisuus hukkaan, ennen kuin ehdit sitä edes huomata.

Ratkaisu: jätä hashtagit postauksiin, joissa ne todella auttavat löydettävyydessä. Anna biosi keskittyä täysin sinuun ja siihen, mitä tarjoat.

#5 Linkkien hyödyntämättä jättäminen Instagram-profiilissa

Instagram-profiiliin voi laittaa nykyään jo viisi linkkiä. Monen profiilissa linkkikohta on kuitenkin tyhjä. Vähän kuin pitäisit kivaa putiikkia, mutta jättäisit oven lukkoon. Toisilla linkki ohjaa vain etusivulle, jossa asiakas joutuu arvailemaan, mihin pitäisi seuraavaksi klikata. 

Ratkaisu: ohjaa linkki sinne, missä haluat asiakkaan olevan juuri nyt. Se voi olla ajanvaraus, maksuton opas, uusin palvelusi tai kampanja. Mieti linkkiä kuin myymälän ulko-ovea: ohjaatko kävijän sujuvasti oikeaan suuntaan vai jätätkö hänet hämmentyneenä katselemaan ympärilleen? Muista, että jokainen klikkaus on mahdollisuus. Älä tuhlaa sitä.

#6 Epäjohdonmukainen visuaalinen ilme hämmentää seuraajan

Instagram on visuaalinen kanava, ja profiilisi yleisilme kertoo heti, oletko tosissasi. Jos profiilisi näyttää siltä, että sinne on pudoteltu kuvia sattumanvaraisesti kameranrullasta – vähän pinkkiä, vähän harmaata, ehkä vähän keltaistakin piristykseksi, väliin meemi ja joku inspiraatiolainaus Comic Sans -fontilla – seuraajan on vaikea hahmottaa ja tunnistaa brändisi.

Ratkaisu: päätä muutama väri ja tyyli, joita käytät johdonmukaisesti. Sinun ei tarvitse olla graafinen suunnittelija. Jo pienikin yhtenäisyys väreissä, fonteissa ja kuvissa tekee profiilistasi ammattimaisen, luotettavan ja helposti tunnistettavan. Mieti, että jos joku näkisi postauksesi ilman nimeäsi, tunnistaisiko hän silti, että se on sinun?

Tunnistitko näistä virheistä jonkun omasta profiilistasi? Hyvä! Se tarkoittaa, että olet jo yhden askeleen lähempänä selkeämpää ja houkuttelevampaa Instagram-läsnäoloa.

Ja tässä se paras uutinen: et joudu arvailemaan, miten nämä korjataan. Olen koonnut maksuttoman oppaan, joka vie sinut läpi tärkeimmät kohdat profiilisi optimointiin – Optimoi IG-profiilisi -opas sisältää selkeät ohjeet, joiden avulla laitat profiilisi kuntoon vaikka heti.

Lataa opas maksutta tästä ja anna profiilisi tehdä puolestasi se työ, joka sen kuuluu tehdä: houkutella juuri ne oikeat ihmiset pysähtymään luoksesi.

 

Jos kaipaat vähän lisäapuja ja sparrausta omaan somemarkkinointiisi, anna minun auttaa. Kurkkaa somepalveluihini tästä.

Haluatko lisää oivalluttavia ajatuksia ja inspiroivaa sisältöä suoraan sähköpostiisi?

Kyllä kiitos, haluan saada lisää inspiraatiota ja oivalluksia yrittäjyyteeni ja liityn viikoittaisen Markkinoinnin inspiraatiokirjeen tilaajaksi!

Jätä kommentti

Sadun Markkinointitoimiston symboli
Evästekäytäntö

Käytämme sivustollamme evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Evästeet tunnistavat sinut, kun palaat takaisin sivuillemme myöhemmin. Evästeiden avulla saamme tietoja siitä, mikä sisällöstämme kiinnostaa teitä ja voimme jatkossa kehittää sisältöämme entistä kiinnostavammaksi.