fbpx

Kuinka usein yrityksen Facebook- ja Instagram-sivuilla kannattaa postata?

Tuntuuko, että ei kehtaisi postata jatkuvasti, mitähän ne seuraajatkin ajattelevat? Vai mietitkö, onko oma tahti liian vähän, saanko tällä näkyvyyttä? Kuinka tiheästi Facebookissa ja Instagramissa olisi hyvä postata, jotta seuraajien mielenkiinto pysyy yllä ja saan uusia seuraajia?

Tiedän, että hyvin monet Facebook-sivujen ja Instagram-profiilien ylläpitäjät pohtivat, mikä onkaan se optimaalinen postaustahti. Jos olet vasta aloittelemassa somekanaviesi ylläpitoa tai haluat alkaa aktivoida kanaviasi enemmän, saat varmasti hyviä vinkkejä ja ideoita tästä artikkelista.

Jos olet jo pidempään hoitanut yrityksen somekanavia, sinulle on varmasti ehtinyt muodostua oma tyylisi ja tahtisi, joka sopii juuri teille. Lue silti tämä artikkeli. Voit löytää uusia näkökulmia tai palauttaa mieleesi jotain jo hyvin tuttua, joka on päässyt unohtumaan.

Onko olemassa optimaalista postaustahtia, joka pätee kaikissa somekanavissa?

Sosiaalisen median kanavia on olemassa jo monia.

Yleisesti käytössä olevia sosiaalisen median kanavia on paljon ja jokaisessa pätee omat sääntönsä. Eli yhtä tiettyä tapaa ei ole olemassa, jota kannattaisi hyödyntää kaikissa kanavissa. Eikä ole tarpeen ottaa kaikkia mahdollisia kanavia käyttöön yrityksellesi. Hyvä tapa on valita kaksi tai kolme kanavaa, joista on suurin hyöty juuri sinun yrityksellesi. Itse olen päätynyt hyödyntämään pääasiassa Facebookia ja Instagramia, mutta käytän myös ammatillista LinkedIn-kanavaa.

Keskityn tässä artikkelissa vain Facebookin ja Instagramin orgaanisiin eli ilmaisiin julkaisuihin. Maksetut mainokset jätän toiseen kertaan. Toki esittämistäni vinkeistä voi saada ideoita muidenkin kanavien julkaisuja ajatellen.

Facebook- ja Instagram-sivuilla markkinoivan yrityksen julkaisutahti ja näkyvyys

Tiesitkö, että Facebook-julkaisusi näkyvät vain n. 10%:lle seuraajistasi?

Tiesitkö, että yleinen ohje on, että Facebookin ja Instagramin orgaaniset julkaisut näytetään uutisfeedissä vain noin kymmenelle prosentille sivun seuraajista? Tämä on optimistinen arvio; joidenkin tutkimusten mukaan julkaisun näkijöiden osuus on jopa paljon pienempi. Tähän näkyvyyteen voi tosin hieman vaikuttaa olemalla aktiivinen. Omien julkaisujen lisäksi kannattaa tykätä yrityksen profiililla muiden julkaisuista, kommentoida ja varsinkin vastailla omiin julkaisuihin tulleisiin kommentteihin. Voisi sanoa, että mitä aktiivisempi yrityksen tili on, sitä paremmin Facebookin algoritmit tuovat sitä esille. Herätä siis keskustelua ja osallistu siihen itsekin. Muista kuitenkin, että kommenteilla on suurin painoarvo silloin, kun sinulla on aiheeseen aidosti jotain sanottavaa! Pelkät ”Hieno homma!” tai ”Kuulostaa hyvältä!” -kommentit eivät oikeastaan tarjoa kenellekään mitään.

Julkaisutiheys kannattaa suunnitella niin, että yleisö ei ehdi unohtaa yrityksesi olemassaoloa. Tiheällä postaustahdilla saavutat laajempaa näkyvyyttä somefeedissä ja yrityksesi jää yleisön mieleen helpommin. Tykkäykset ja kommentit pitävät postausta näkyvillä yleisön uutisvirrassa, joten ole aktiivinen ja houkuttele yleisö reagoimaan julkaisuusi. Kun julkaiset säännöllisesti ja keskustelet yleisösi kanssa, luot yrityksestäsi helposti lähestyttävän mielikuvan.

Liiallinen julkaiseminen ei kuitenkaan ole mielestäni hyväksi, vaan postauksille täytyy antaa hieman aikaa saavuttaa se tavoite, joka sille on asetettu. Jos yritys julkaisee somekanavissaan useita uusia postauksia päivittäin, painuvat aiemmat postaukset yrityksen omalla seinällä koko ajan alemmas, jolloin aiempien postausten näkyvyys voi jäädä uusien jalkoihin, eivätkä postaukset näin ollen saavuta toivottua tehoa. Pahimmassa tapauksessa omat postauksesi voivat ruveta kilpailemaan näkyvyydessä muiden omien postaustesi kanssa.

Montako postausta somessa siis pitää julkaista viikon aikana?

Yleispätevää, kaikille sopivaa tarkkaa määrää ei voida sanoa. Julkaisujen määrä riippuu myös yrityksestäsi; tavoitteistasi, tavoittelemistasi kohderyhmistä sekä toimialastasi. Mieti, tavoitatko kohderyhmäsi Facebookista vai jostain muusta kanavasta. Käytä resurssejasi juuri siihen markkinointikanavaan, jossa asiakkaasi ovat. Mieti myös, haluatko tavoittaa paljon uutta yleisöä ja tavoitteletko nopeita toimia, kuten runsaasti verkkokauppaostoksia. Vai onko tavoitteenasi antaa infoa jo olemassa oleville tai muita kanavia kautta tuleville asiakkaille, toimiiko Facebook-sivusi esimerkiksi yrityksesi portfoliona.

Yleisohjeeksi sanoisin, että keskimäärin 3-4 Facebook-julkaisua viikossa on ihan hyvä määrä. Yksi on liian vähän, mutta seitsemän jo ihan rajoilla, tuottaako se enää haluttua näkyvyyttä. Tämä yleisohje on pohja, josta on hyvä lähteä liikkeelle ja säätää sitä juuri sinun yrityksellesi toimivaksi.

Toimivan rytmin sivullesi löydät säännöllisellä seurannalla, jota voit tehdä helposti somealustan oman analytiikan avulla. Tarvittaessa voit kuitenkin poiketa omasta tahdistasi vaikka erilaisten kampanjoiden yhteydessä. Sanottakoon nyt joulukalenteripostaukset esimerkkinä, jolloin sivulla julkaistaan päivittäin usean viikon ajan.

Pidä mielessäsi tämä ohje:

Älä stressaa! Pidä hauskaa!

Moni miettii nyt varmasti, että ”Eihän minulla ole aikaa tuohon!”. Tärkein ohjeeni on, että älä stressaa! Somemarkkinointi ei ole niin vakavaa, tee sitä rennolla otteella ja niin, että se tuntuu mukavalta. Markkinoinnin tekijän oma asenne ja mieliala näkyy hyvin usein postausten tyylissä. Somejulkaisujen laatiminen ei loppujen lopuksi vie kauaa, kunhan siihen kehittyy se tekijän oma rytmi.

Tässä vielä kolme vinkkiä, joiden avulla voit sujuvoittaa yrityksesi somemarkkinointia. Näistä kerron lisää toiste.

  • Suunnittelu
  • Ajastaminen
  • Ulkoistaminen

Lue myös aiemmat artikkelini tehokkaista somepostauksista. Olen kirjoittanut 5 vinkkiä kiinnostavaan postaukseen sekä mietteitäni kuvien käytöstä postauksissa.

Jätä kommentti