Aiemmassa artikkelissani käsittelin yrityksen kirjoitustyyliä ja ”äänensävyä” hieman yleisemmin. Tässä artikkelissa pohdin tarkemmin kirjoitustyylien ääripäitä, kuinka virallinen asiateksti ja rento copyteksti eroavat toisistaan ja mitä yrityksen kirjoitustyyli voi kertoa tekstin takana olevasta yrityksestä. Paljastaako kirjoitustyyli kirjoittajan olevan esimerkiksi suuren lakitoimiston asiantuntija vai rento verkkokauppias persoonallisesta putiikista.
Virallinen asiateksti
Virallinen asiateksti on useimmiten kertovaa, opastavaa ja tiedottavaa tekstiä ja se kirjoitetaan oikeaoppisella kirjakielellä. Tällaista tekstiä voidaan laatia esimerkiksi verkkosivuja, blogiartikkelia tai alan virallisia julkaisuja ja tiedotteita ajatellen.
Virallinen asiateksti voi kertoa esimerkiksi asiantuntevasta ja virallisella alalla toimivasta brändistä. Tätä tekstityyliä käyttävä brändi voisi olla palveluyritys, joka pyrkii auttamaan asiakkaitaan toimimaan oikein tai saamaan tarvitsemaansa apua. Mm. asianajotoimistot, lääkäriasemat tai oppilaitokset voidaan lukea tähän kategoriaan. Se voisi myös olla iso ja arvostettu yritys, joka tavoittelee viestinnällään yhteistyötä muiden suurten yhtiöiden kanssa.
Rento copyteksti
Rennolla copytekstillä pyritään herättämään tunteita ja mielenkiintoa. Sillä halutaan saada aikaan kiinnostusta yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Ja tietysti kasvattaa myyntiä! Rennossa tyylissä voidaan myös hyödyntää puhekieltä, joissain tapauksissa jopa toiminta-alueelle ominaista murretta.
Rentoa copytekstiä voi kirjoittaa esimerkiksi tuotteistaan ylpeä vaate- tai sisustustuotteiden valmistaja, joka tavoittelee tuotteidensa tyylistä yleisöä verkkokauppaansa. Tai paikallinen palveluyrittäjä, joka pyrkii saamaan huomiota paikallisilta asiakkailta. Paikallista yleisöä tavoiteltaessa voi murteen käyttäminen olla perusteltua.
Luo oma tyylisi
Toki näiden kärjistettyjen esimerkkien väliin mahtuu paljon muunkinlaisia kirjoitustyylejä. Copyteksti voi olla tehokasta asiallisella kirjakielellä kirjoitettuna ja asiatekstikin saa olla rentoa ja houkuttelevaa. Suosittelen luomaan omanlaisesi tyylin ja pitäytymään siinä, jotta tyylisi pysyy brändisi mukaisena ja tunnistettavana kanavasta toiseen. Pidä kuitenkin yrityksesi tavoitteet ja hyvän maun mukaisuus mielessäsi, kun etsit yrityksellesi sopivaa kirjoitustyyliä.
Huomioi kirjoitustyylin valinnassa myös määrittelemäsi kohderyhmät! Mieti ja selvitä, millainen äänensävy puree omaan kohdeyleisöösi. Ellet tavoittele oman alasi asiantuntijoita, ei kannata viljellä liikaa ammattislangia. Ja rennossa tyylissä kannattaa ehdottomasti rajata voimasanat ulkopuolelle. Vai mitä mieltä olet, onko voimasanoille paikkansa yrityksen julkisessa viestinnässä?
Asiakkaan kysymys: Pysyykö tyyli tunnistettavana, jos ulkoistan sisällöntuotannon?
Jos itselläsi ei ole aikaa kirjoittaa tekstejä tai muusta syystä haluat ulkoistaa sisällöntuotannon, suosittelen tutustumaan harkitsemasi palveluntarjoajan työhön. Voit kysyä häneltä tarjousta ja referenssejä, jotta näet, sopiiko hänen tyylinsä omaasi. Asiantunteva sisällöntuottaja osaa kyllä huomioida yrityksen brändin ja tuottaa juuri sinun yrityksellesi sopivaa sisältöä.
Kun itse tuotan sisältöä asiakkailleni, aloitan yhteistyön haastattelemalla asiakasyrittäjää. Haluan kuulla hänen näkemyksensä siitä, millaista sisältöä hän haluaa kanavissaan tuottaa. Lisäksi tutustun asiakkaani somekanaviin ja verkkosivuihin, jotta pääsen sisälle siihen, millaista tekstityyliä aiemmissa kirjoituksissa on käytetty. Yhteistyön tavoitteena on aina tuottaa asiakasyrityksen brändiin sopivaa sisältöä niin teksti- kuin kuvamuodossakin.
Jos sinulla heräsi jotain kysyttävää sisällöntuotannon ulkoistamisesta, jätä rohkeasti kommentti alle tai lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen satu@satusankala.fi. Autan sinua mielelläni.