fbpx

Kirjoitustyyli yrityksen sisällöntuotannossa

Onko tekstintuotanto yrityksessäsi yhden henkilön vastuualuetta vai kirjoittaako tekstijulkaisuja useampi henkilö? Oletteko laatineet strategian tai ohjeistuksen, jonka mukaan viestintää hoidetaan? Sisältyykö siihen yrityksesi kirjoitustyyli?

Tässä artikkelissa kerron sinulle, miksi yrityksen tuottamalla kirjoitustyylillä on merkitystä ja mitä tekstintuottamisessa kannattaa huomioida.

Miksi kirjoitustyylillä on merkitystä?

Yrityksen käyttämä kirjoitustyyli kertoo yrityksestä paljon ja parhaimmillaan tukee yrityksen brändiä. Varsinkin, jos yritykselläsi on verkkosivut tai se esiintyy sosiaalisessa mediassa, täytyy viestintänne olla yhtenäistä ja tunnistettavaa. Tämä helpottaa yrityksen brändin ja imagon ylläpitoa sekä antaa lukijoille juuri sellaisen mielikuvan, jonka haluat heidän saavan.

Kirjoituksen tyyli ja sävy

Erilaisilla kirjoitustyyleillä voidaan pyrkiä luomaan yritykselle omaa brändiä. Rennompi kirjoitustyyli voi kertoa helposti lähestyttävästä yrityksestä ja sopii vaikkapa omia tuotteitaan myyvälle kivijalka- tai verkkokaupalle. Useimmiten taas asiantuntijatekstit ja muut viralliset asiatekstit kirjoitetaan kirja-/ yleiskielellä.

Tyylistään ja toimialastaan riippuen yritys voi käyttää myös alueensa murretta tai itselleen ominaista kieltä kirjoituksissaan. Tämä on perusteltua, kun valinta tehdään tietoisesti sisällyttäen tyyli yrityksen brändäykseen. Tällöinkin tyyli täytyy pysyä kanavasta toiseen samanlaisena, tunnistettavana.

Ammattijargon vai selkeä yleiskieli?

Mieti, kenelle kirjoitat. Millainen on tekstisi kohderyhmä. Jos voit olla varma, että kohderyhmä ymmärtää alasi ammattitermejä, voit huoletta käyttää niitä. Jos taas kirjoitat henkilöille, joilla ei välttämättä olekaan osaamista ja tietotaitoa alaltasi, kirjoita selkeää yleiskieltä ilman ammattitermejä. Jos lukija joutuu miettimään ja käyttämään aikaa outojen termien selvittämiseen, jotta ymmärtää lukemaansa tekstiä, hän mitä luultavimmin poistuu sivuiltasi melko nopeasti. Parempi siis pelata varman päälle ja käyttää sellaista sanastoa, jota kaikki ymmärtävät.

Oikeinkirjoituksen merkitys

Oikein kirjoitettu teksti on sujuvaa ja miellyttävää lukea. Sellaisen tekstin parissa halutaan mielellään kuluttaa aikaa. Jos taas tekstissä on paljon virheitä, voi tekstin lukeminen käydä raskaaksi. Esimerkiksi välimerkki- ja yhdyssanavirheet voivat muuttaa koko virkkeen merkityksen niin, että tarkoituksen ymmärtäminen on työlästä.

Kielenhuoltoon on hyvä perehtyä. Jos jokin mietityttää, löytyy netistä monia työkaluja seikan tarkistamiseen. Itse käytän Googlea oikeinkirjoitetun muodon etsimiseen ja useimmiten päädyn tarkistamaan kirjoitusasun Kielitohtorin, Kielitoimiston ohjepankin, Kotimaisten kielten keskuksen tai Kielikellon sivustoilta.

Myös sosiaalisesta mediasta, mm. Facebookista ja Instagramista, löytyy useita kielenhuollon ammattilaisia seurattavaksi. He antavat seuraajilleen hurjan hyviä vinkkejä postauksissaan ja tarvittaessa heiltä saa apua tekstien oikolukuun tai pienempiinkin pulmiin.


Sanoisin, että tässäkin pätee ohje, jota pidän markkinoinnin tärkeimpänä ohjeena: Älä tee siitä itsellesi pakkopullaa!

Kirjoitusvirheet silloin tällöin ovat ihan OK, joten kirjoita tekstiä ihan rohkeasti! Mikäli olet kovin epävarma oikeinkirjoituksesta tai kielioppisäännöistä, tarkistuta tekstisi jollain toisella ennen julkaisua.

Mikäli kirjoittaminen vain ei millään ole sinun juttusi, ulkoista se jollekulle, joka nauttii kirjoittamisesta! Meitä on paljon, joilta voit apua saada.

Seuraavissa artikkeleissani avaan tarkemmin ajatuksiani kirjoittamisesta yrityksen viestinnässä. Pohdin mm. lisää sitä, miten kirjoitustyyli liittyy brändin rakentamiseen sekä kuinka uutiskirjeet ja blogi voivat auttaa näkyvyyden ja myynnin tehostamisessa. Toivottavasti löydät artikkeleistani itsellesi vinkkejä ja oivalluksia yrityksesi kirjoitettuun viestintään!

Jätä kommentti