Muista, että sinulla on tarina! Meillä ihan jokaisella on tarina taikka useampikin kerrottavanamme. Meillä yrittäjillä yritystarina on yksi näistä monista tarinoista elämämme varrelta. Miksi et toisi omaa tarinaasi näkyväksi?
Yritystarina kannattaa kirjoittaa muistiin monestakin syystä:
- Se auttaa sinua ja yritystäsi tulemaan esiin ja jäämään ihmisten mieliin.
- Tarinaan on usein helppo samaistua ja silloin se antaa yrittäjästä/ yrityksestä helposti lähestyttävän mielikuvan.
- Se viihdyttää ja saa lukijansa janoamaan kuulla lisää.
- Parhaimmillaan se luo juuri sellaisia mielikuvia, joita haluatkin sen luovan lukijoilleen.
- Ennen kaikkea yritystarina tarjoaa upeaa materiaalia mm. somemarkkinointiin!
Yrityksen tarina on tärkeä osa yrityksesi brändi-identiteettiä ja siten siis loistavaa markkinointimateriaalia! Ethän anna sen tarjoamien mahdollisuuksien jäädä hyödyntämättä?
5 askelta loistavaan yritystarinaan
Askel 1: Ranskalaiset viivat
Kirjoita itsellesi muistilista. Kerää siihen kaikki ne faktat, jotka haluat tuoda yritystarinassasi esille. Lisää sekaan ne piirteet ja ominaisuudet itsestäsi/ yrityksestäsi, joita haluat yleisöllesi korostaa. Kirjoita muistiin myös ne tunteet, joita haluat tarinallasi herättää!
Muistilistan hyöty on, että tässä vaiheessa voit vielä helposti muokata esille tuotavien asioiden järjestystä. Kun olet saanut muistilistan loogiseksi kokonaisuudeksi, se muodostaa yritystarinallesi mainion rungon.
Rungon suunnittelun avuksi 5 kysymystä:
- Yrityksesi syntytarina? – Mistä yrityksesi sai alkusysäyksen? Oliko yrittäjyys haaveesi jo pitkään vai vaikuttiko yrityksesi syntymiseen jokin tietty tapahtuma tai ajankohta? Millainen maailmantilanne oli tuolloin? Entä oma elämäntilanteesi?
- Miksi yrityksesi on olemassa? – Mikä on yrityksesi perimmäinen tavoite? Kuinka autat asiakastasi? Mitä asiakkaasi löytää sinulta ja millaista arvoa, hyötyä hän saa, kun hän asioi sinun yrityksessäsi?
- Mitkä ovat yrityksesi arvot? – Arvot muodostavat pohjan kaikelle toiminnallemme. Muotoile yrityksesi arvot niin, että pystyt tukevasti seisomaan niiden takana! Mitkä arvot kohtaavat myös kohdeyleisösi arvojen kanssa? Muista tuoda arvojasi esille!
- Miten yrityksesi on kasvanut tähän pisteeseen? – Onko yrityksesi kasvanut tasaisesti? Oletko saavuttanut kasvutavoitteesi jo aiemmin ja saanut sen tason pidettyä jo pitkään? Vai onko yrityksesi polulle sattunut niin ylä- ja alamäkiä?
- Asiakaslupaus? – Mitä lupaat asiakkaallesi? Muotoile asiakaslupauksesi lyhyesti niin, että lukija pystyy samaistumaan ja tuntee, että puhuttelet juuri häntä. Kerro, millaisen hyödyn asiakkaasi sinulta saa ja millaisen ongelman pystyt ratkaisemaan. Kerro, että ymmärrät asiakastasi.
Askel 2: Muotoile yritystarina
Nyt, kun olet kirjoittanut kaikki tarinassasi tarvittavat yksityiskohdat itsellesi muistilistalle, on aika muotoilla listasta houkutteleva yritystarina.
Ennen kuin alat kirjoittaa tarinaasi, kysy itseltäsi, millainen yritystarina saa sinun kiinnostuksesi heräämään. Millaiset elementit houkuttelevat sinua? Millaiset juonenkäänteet pitävät sinun mielenkiintoasi yllä?
Mieti myös tarkkaan, kuinka aiot tarinasi muotoilla. Millainen kirjoitustyyli ja äänensävy puhuttelevat sinun kohdeyleisöäsi?
Loistavan yritystarinan rakenne:
- Houkutteleva aloitus. – Aloita tarinasi niin, että se houkuttelee lukijan kiinnostumaan tarinastasi ja lukemaan pidemmälle.
- Koukuttava sisältö. – Itse tarinan täytyy koukuttaa lukijansa, herättää hänen janonsa lukea lisää. Sen täytyy herättää tunteita, saada lukija kiinnostumaan ja samaistumaan. Sen täytyy siis ylläpitää lukijan kiinnostusta tarinan loppuun asti.
- Kiinnostava lopetus. – Kirjoita tarinaasi vielä kiinnostava ja houkutteleva lopetus, jotta lukijalle jää tunne, että hän haluaa kuulla sinusta lisää. Voit lisätä tarinasi loppuun myös toimintakehoitteen, joka ohjaa lukijaa eteenpäin ostopolulla (kenties verkkosivuillesi, somekanavillesi, yhteydenottoon tai liittymään sähköpostilistallesi).
Askel 3: Nuku yön yli
Mahtavaa! Olet päässyt jo pitkälle yritystarinasi kirjoittamisessa! Olet tässä vaiheessa varmasti jo turtunut omaan tekstiisi. Suosittelen aina ”nukkumaan yön yli”, eli lepuuttamaan silmiä ja ajatuksia, ennen kuin viimeistelet tarinasi.
Virkein mielin saat kirjoittamaasi yritystarinaan hieman erilaista perspektiiviä, kuin väsyneenä, heti tekstin kirjoitettuasi.
Tämä kolmas askel on siis sitä varten, että lepäät hetken, käyt lenkillä tai nukut oikeasti yön yli, jotta tekstin kirjoittamiseen virittäytyneillä aivoillasi on aikaa palautua.
Askel 4: Viimeistele yritystarina
Nyt, kun olet levännyt hyvin, voit lukea kirjoittamasi tekstin uudelleen läpi ajatuksen kanssa, keskittyen lukemaasi. Voit myös lukea tekstiäsi ääneen. Ääneen lukiessa on helpompi huomata, jos jokin sanamuoto tai lauserakenne tuntuu hassulta ja kaipaa korjausta.
Mieti, tuleeko tarinasta esille kaikki oleellinen, mitä lukijan tulee tietää. Eihän siinä ole liikaa informaatiota, sellaista, jolla ei oikeasti ole asiakkaillesi mitään merkitystä?
Yritystarinan ei ole suotavaa lähteä sivuraiteille, vaan sen tulee kertoa juuri sinun yrityksestäsi ja sen vaiheista ensi metreiltä tähän päivään.
Tarkista vielä, tuoko tarinasi esille niitä tunteita, jotka listasit ensimmäisessä askeleessa muistilistaasi!
Askel 5: Hyödynnä tarinasi tarjoama potentiaali!
Onnitteluni! Nyt sinulla on edessäsi valmis yritystarina! Muistathan vielä lisätä sen verkkosivuillesi löydettäväksi?
Voit hyödyntää kirjoittamaasi yritystarinaa markkinoinnissasi monin eri tavoin! Nappaa tarinastasi sopivia, kiinnostavia yksityiskohtia ja jaa niitä sosiaalisessa mediassa. Anna someseuraajillesi pieniä makupaloja tarinastasi, jotta he oppivat tuntemaan sinua koko ajan lisää.
Tarinan pohjalta sinun on myös helppo lähteä muotoilemaan omaa asiakaslupaustasi, visiotasi, missiotasi ja monia muita brändielementtejä ja alkaa jopa luoda omaa brändimanuaaliasi. Näin löydät omasta yritystarinastasi lähes rajattomasti ideoita markkinointisisältöjesi luomiseen.
Olen laatinut sinulle maksuttoman tarkistuslistan, jonka avulla kirjoitat itsellesi/ yrityksellesi loistavan, erottuvan ja mieleen jäävän yritystarinan. Lisäksi tarkistuslistasta löydät muutamia hyvän yritystarinan tunnuspiirteitä. Voit ladata tarkistuslistan itsellesi aivan maksutta!
Lataa tästä 10 kohdan tarkistuslista loistavan yritystarinan kirjoittamiseen!
Inspiroivia kirjoitushetkiä tarinasi parissa!
P. S. Joko luit edellisestä artikkelistani 5 vinkkiä loistavaan brändiin?