Virallinen asiateksti vai rento copyteksti?

Virallinen asiateksti ja rento copyteksti

Aiemmassa artikkelissani käsittelin yrityksen kirjoitustyyliä ja ”äänensävyä” hieman yleisemmin. Tässä artikkelissa pohdin tarkemmin kirjoitustyylien ääripäitä, kuinka virallinen asiateksti ja rento copyteksti eroavat toisistaan ja mitä yrityksen kirjoitustyyli voi kertoa tekstin takana olevasta yrityksestä. Paljastaako kirjoitustyyli kirjoittajan olevan esimerkiksi suuren lakitoimiston asiantuntija vai rento verkkokauppias persoonallisesta putiikista. Virallinen asiateksti Virallinen asiateksti on useimmiten kertovaa, opastavaa ja … Lue lisää

Kirjoitustyyli yrityksen sisällöntuotannossa

Kirjoitustyyli

Onko tekstintuotanto yrityksessäsi yhden henkilön vastuualuetta vai kirjoittaako tekstijulkaisuja useampi henkilö? Oletteko laatineet strategian tai ohjeistuksen, jonka mukaan viestintää hoidetaan? Sisältyykö siihen yrityksesi kirjoitustyyli? Tässä artikkelissa kerron sinulle, miksi yrityksen tuottamalla kirjoitustyylillä on merkitystä ja mitä tekstintuottamisessa kannattaa huomioida. Miksi kirjoitustyylillä on merkitystä? Yrityksen käyttämä kirjoitustyyli kertoo yrityksestä paljon ja parhaimmillaan tukee yrityksen brändiä. Varsinkin, … Lue lisää

Yrittäjä – ihminen yrityksen takana

Merimaisema on sielunmaisemani

Eilen aamulenkillä pohdin (aivan, aamulenkillä usein tulee ne parhaat ideat), kuinka tärkeää yrittäjän olisi antaa yritykselleen kasvot. Olla esillä yrityksen markkinoinnissa. Kun yrittäjä on itse esillä, hän osoittaa seisovansa oman toimintansa takana ja luottavansa siihen, mitä tekee. Ihminen haluaa aina ensisijaisesti ostaa ihmiseltä, ei persoonattomalta yritykseltä. Kun asiakas on nähnyt, kuka on se ihminen siellä … Lue lisää

Onko ideat loppu ja inspiraatio hukassa?

Kuinka herättelet inspiraatiota?

Pää on ihan tyhjä, eikä työn alla oleviin tehtäviin keksi mitään ideoita. Kaikki ideat on jo käytetty ja inspiraatio on hukassa. Tuntuuko tutulta? Näin voi käydä ihan millä alalla tahansa. Lue seuraavat viisi vinkkiä uusien ideoiden ja kadonneen inspiraation löytämiseen. 1. Aamulenkki virkistää mieltä Työskenteletkö kotona? Siinä tapauksessa minulla on sinulle oiva vinkki: käy aamulenkillä … Lue lisää

Huijarisyndrooma – osaanko minä oikeasti vai huijaanko?

Kissa tietokoneen äärellä.

Tässä eräänä aamuna olin ilmoittautunut Markkinointikollektiivin ja DigiMaMan yhteistyössä järjestämään webinaariin, jonka aiheena oli oman osaamisen hinnoittelu ja myyminen. Aamulenkillä pohdin aihetta jo alustavasti. Mietin omaa osaamistani, ja kuinka hankalaa sen tunnistaminen ja sanoittaminen voi olla. Ja kuinka helposti ”huijarisyndrooma” voi ottaa vallan. Tiedätkö, mikä on ”huijarisyndrooma”? Osaanko minä oikeasti vai olenko huijari? Varmasti jokaisella … Lue lisää

Yrityksen verkkonäkyvyys – lue vinkit!

Näkyvyyttä voi saavuttaa esimerkiksi omalla verkkosivulla

Onko yrityksesi verkkonäkyvyys kunnossa? Löytyykö yrityksesi jo verkosta? Jos työskentelet verkkokaupan parissa, niin tietysti löytyy (tai ainakin se on verkossa, toivottavasti myös löydettävissä sieltä). Entä kivijalkaliikkeet ja palveluyritykset? Suurin osa ihmisistä ja yrityksistä on jo internetissä, mutta edelleen on yrityksiä, joiden näkyvyys ei sinne ulotu. Jos yrityksesi ei löydy verkosta, millä tavoin asiakkaat löytävät luoksesi? … Lue lisää

Leipäteksti Facebook-julkaisussa – 5 vinkkiä

Työskentelyä Facebookin parissa

Kuvat ovat Facebookin uutisvirrassa todella tärkeässä asemassa, kuten olen aiemmin kirjoittanut artikkelissani Kuvat Facebook-julkaisuissa lisäävät kiinnostavuutta. Hyvät kuvat kiinnittävät katsojan huomion, herättävät hänessä tunteita ja saavat hänet pysähtymään julkaisusi kohdalla. Kuvien lisäksi Facebook-julkaisut tarvitsevat selkeän, napakan tekstin. Kuvaan sijoitettua tekstiä kutsutaan kuvatekstiksi ja kuvan yhteyteen tekstikenttään kirjoitettu teksti on leipätekstiä. Tässä artikkelissa kerron vinkkejä siihen, … Lue lisää

Kuinka usein yrityksen Facebook- ja Instagram-sivuilla kannattaa postata?

Facebookin Luo julkaisu -painike

Tuntuuko, että ei kehtaisi postata jatkuvasti, mitähän ne seuraajatkin ajattelevat? Vai mietitkö, onko oma tahti liian vähän, saanko tällä näkyvyyttä? Kuinka tiheästi Facebookissa ja Instagramissa olisi hyvä postata, jotta seuraajien mielenkiinto pysyy yllä ja saan uusia seuraajia? Tiedän, että hyvin monet Facebook-sivujen ja Instagram-profiilien ylläpitäjät pohtivat, mikä onkaan se optimaalinen postaustahti. Jos olet vasta aloittelemassa … Lue lisää

Muutosten vuosi 2021: yrittäjän ammattitutkinto verkko-opintoina

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Myynnin digiosaaja -koulutukseni päättyi marraskuussa. Ilmeisesti en osaa olla opiskelematta, sillä joulukuun alussa aloitin jo seuraavat opinnot. Tämän hetkinen projektini on suorittaa yrittäjän ammattitutkinto verkko-opintoina. Mielessäni hautuu ajatus omasta yrityksestä markkinoinnin parissa. Mitähän kaikkea tämä juuri alkanut vuosi 2021 tuokaan minulle tullessaan! Digimarkkinoinnin koulutukseni suoritin Suomen Yrittäjäopistolla työvoimakoulutuksena. Pidin SYO:sta kouluttajana niin paljon, että se … Lue lisää

Kuvat Facebook-julkaisuissa lisäävät kiinnostavuutta

Hiihtolenkki pellolla

Kirjoitin aiemmin artikkelin kiinnostavan Facebook-postauksen luomisesta ja kerroin 5 vinkkiäni tehokkaaseen julkaisuun. Tässä artikkelissa paneudun tarkemmin siihen, millaiset kuvat lisäävät Facebook-julkaisujen kiinnostavuutta ja tehokkuutta. Kuvat ovat sosiaalisen median julkaisuissa erittäin tärkeitä. Uutisvirtaa selataan usein nopeasti läpi ja julkaisujen täytyy onnistua kiinnittämään katsojan huomio parissa sekunnissa. Kuva on se, millä onnistutaan helpoiten pysäyttämään ihmisen katse. Varsinkin, … Lue lisää